Gebruik maken van sociale netwerken is het afgelopen jaar in Nederland flink toegenomen, zowel bij bedrijven als personen. Of we het nu hebben over Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Google+ of Instagram, in Europa scoort Nederland op dit gebied bovengemiddeld. Deze toename zit het vooral in het feit dat steeds meer 45-plussers sociale netwerken zijn gaan gebruiken. Zo maakte het CBS CBS bekend.
Vorig jaar zat acht op de tien internetgebruikers van 12 jaar of ouder op een sociaal netwerk. Twee jaar eerder was dat nog 65 procent. Met name tekstberichten uitwisselen is populair: zeven op de tien doet dit namelijk. Iets dat zeker ook komt door de nog altijd toenemende populariteit van WhatsApp. Deelname aan netwerken, zoals Facebook of Twitter, is gestegen van 54 naar 62 procent.
Ook Nederlandse bedrijven gebruiken steeds vaker sociale netwerken: in 2014 was ruim de helft (53 procent) van de bedrijven aanwezig op een sociaal netwerk zoals Facebook of LinkedIn. In 2012 was dat slechts bij één op de drie bedrijven het geval. Het gebruik van (micro)blogs, zoals Twitter, is toegenomen van 21 naar 32 procent.
En met die 53 procent behoort ons land tot de top van Europa als het gaat over het gebruik van sociale netwerken. Hiermee scoren we ver boven het EU-gemiddelde van 33 procent.
Een paar jaar geleden waren het voornamelijk jongeren die aanwezig waren op sociale netwerken. Maar sinds 2012 is het gebruik door 25-plussers sterk gestegen. Inmiddels zit ook ruim 90 procent van de 25- tot 45-jarigen op een sociaal netwerk. En bij 45-plussers is het aandeel onder internetgebruikers bijna anderhalf keer zoveel ten opzichte van 2012, wel nog altijd veel lager dan in de jongere leeftijdsgroepen.