Het einde van het jaar nadert en we worden langs alle kanten weer overspoeld door de beroemde lijstjes. Zo hebben we naast de politicus, sportman, sportvrouw en sportploeg van het jaar onder andere ook een prijs voor de meest irritante, beste of grappigste reclame van het jaar. Het zijn veelal deze lijstjes die de komende weken voortdurend terugkomen tijdens de diverse borrels en kerstdiners.
Het is dan ook wel aardig om de meest gebruikte social media kanalen in Nederland onder de loep te nemen. Dan heb ik het uiteraard over Facebook, YouTube, Instagram, Twitter, Pinterest en LinkedIn. Aangezien 9 op de 10 mensen actief is op de social media kanalen geven dit soort lijstjes vrij duidelijk aan waar we ons het afgelopen jaar druk om hebben gemaakt. Zo waren we massaal actief op de diverse kanalen rondom het WK voetbal in Brazilië en maakten we ons druk over #zwartepiet, #waariswaylon en de #yolanthetweet.
Facebook
Facebook was ook in 2014 nog het grootste social media platform met 8,9 miljoen gebruikers in Nederland. Ook loggen we dagelijks met zijn allen vaker in ten opzichte van 2013 (+22%). Facebook heeft afgelopen week een filmpje gepubliceerd waarin ze zelf terugblikken op het jaar 2014.
Wereldwijd spraken we op Facebook het meest over het WK voetbal 2014 in Brazilië, de uitbraak van Ebola en de verkiezingen in Brazilië. Het vierde meest besproken onderwerp is de dood van Robin Williams. Het jaar 2014 was uiteraard ook het jaar van de Ice Bucket Challenge. Zie hieronder voor de volledige top tien:
World Cup
Ebola virus outbreak
Elections in Brazil
Robin Williams
Ice Bucket Challenge
Conflict in Gaza
Malaysia Airlines
Super Bowl
Michael Brown/Ferguson
Sochi Winter Olympics
In 2013 was het Paus Franciscus die de lijst van meest besproken onderwerpen op Facebook aanvoerde. Facebook publiceert overigens geen exacte cijfers. De lijst wordt opgesteld door te meten hoe vaak een onderwerp in Facebook-berichten van januari tot en met december 2014 voorkwam.
YouTube
Youtube komt ieder jaar zelf met een terugblik van alle hits van het afgelopen jaar.
De top 3 van best bekeken video’s wordt aangevoerd door
de Giant Spider Dog. Deze gigantische achtpotige mensenvriend staat met 113 miljoen views bovenaan de lijst. De reclame van Nike Football met de sterspelers Ronaldo, Rooney en Neymar is met 99 miljoen views goed voor een tweede plaats. De derde plaats is de video waarin wildvreemde mensen elkaar zonder aarzelen, voor een lopende camera, vol op de mond kussen. Deze reclame voor een groot modemerk werd toch 94 miljoen keer bekeken.
In Nederland is er ook een winnaar en dat is uiteraard de fenomenale WK voetbal wedstrijd Spanje – Nederland waar we met 1-5 wonnen. Op YouTube keken we massaal naar de
samenvatting van deze legendarische wedstrijd.
Voor wie er geen genoeg van kan krijgen:
Op dit moment maken 1,4 miljoen Nederlanders gebruik van Instagram en het gebruikt blijkt alsmaar stijgen. Het social media platform is hot. Het platform heeft inmiddels meer gebruikers dan Twitter. Evenals bij Facebook en YouTube publiceerde Instagram ook een lijst met de meest gefotografeerde plekken van 2014! Met op nummer 1 good old Disneyland in California, gevolgd door Dodger Stadium LA en Times Square in NYC.
Twitter gaf ook in 2014 weer een duidelijk beeld geeft van de wereldwijde gebeurtenissen. De meest opvallende hashtags waren: #WK2014, de #ComerLanding, #Ferguson en de crash van de #MH17. Om het einde van het jaar te markeren, heeft Twitter ‘het jaar op Twitter‘ in kaart gebracht. Het jaar op Twitter is gebaseerd op de onderwerpen die het meest trending waren, opvallende hashtags, nieuwkomers en de grootste stijgers in volgers aantallen. Ieder jaar wordt de Tweet met de meeste retweets gekroond tot ‘golden Tweet’.
In 2014 is Ellen Degeneres’ Tweet tijdens de uitreiking van de Oscars het meest geretweet. Deze tweet is inmiddels meer dan 3,4 miljoen keer geretweet. Het WK in Brazilië was met meer dan 673 miljoen Tweets het meest besproken sportevenement op Twitter allertijden. De voetballer Neymar Jr. kreeg maar liefst 1,5 miljoen nieuwe volgers erbij.
In Nederland bestond de top 3 trending topics uit #vacature, #wk2014 en #MH17. Andere opvallende hashtags waren #zwartepiet, #waariswaylon en de #yolanthetweet. De Nederlandse DJ’s doen het ook op Twitter goed. Zo kreeg Martin Garrix er dit jaar maar liefst 1 miljoen volgers bij en pluste Hardwell ruim 875.000 volgers.
De top 10 meest gevolgde accounts wereldwijd ziet er op dit moment als volgt uit:
Katy Perry (@katyperry) – 60.7 miljoen
Justin Bieber (@justinbieber) – 57.3 miljoen
Barack Obama ( @BarackObama) – 50.5 miljoen
Taylor Swift ( @taylorswift13) – 47.6 miljoen
YouTube ( @YouTube) – 46.8 miljoen
Lady Gaga – ( @ladygaga) – 42.9 miljoen
Britney Spears ( @britneyspears) – 39.7 miljoen
Rihanna ( @rihanna) – 38.2 miljoen
Justin Timberlake ( @jtimberlake) – 38.1 miljoen
Instagram ( @Instagram) – 36.3 miljoen
Ook het gebruik van Pinterest, het digitale fotoprikbord, hoort uiteraard bij het allesomvattende social media lijstje van 2014! Hier dacht Pinterest zelf echter anders over. In tegenstelling tot Facebook, YouTube en Twitter heeft Pinterst namelijk geen terugblik op het jaar 2014 gemaakt. Zelf geven ze aan alle creativiteit en energie te willen steken in 2015. Om dit kracht bij te zetten hebben ze de Pinterest top 100 in 2015 gemaakt. Wat eten we, maken we en proberen we uit in 2015? Deze pins zijn gebaseerd om de most influential pinners!
Het grootste social media netwerk voor de professional loopt al aardig wat jaartjes mee. In Nederland heeft het platform inmiddels ruim 5,1 miljoen gebruikers. Wereldwijd staat LinkedIn met haar 332 miljoen gebruikers op nummer 1 qua gebruikerspercentage van de beroepsbevolking. Dit blijkt wel uit het feit dat 40% van de gebruikers dagelijks zijn LinkedIn checkt. LinkedIn heeft recent een aantal nieuwe functionaliteiten toegevoegd. Terugkijkend op 2014 heeft LinkedIn een top 10 van beste bedrijfspagina’s samengesteld. De top 3 van wereldwijd beste bedrijfspagina’s ziet er als volgt uit:
Dell
Evernote
Hootsuite Media Inc.
Voor de complete topt 10 en tips: