Twitter Blue is niet een enorm succes, als we kijken naar hoe de early adopters ermee omspringen. De abonnementsvorm van Twitter kende natuurlijk ook zijn early birds, maar die blijken toch niet helemaal tevreden zijn met de wurm die ze gevoerd kregen. Meer dan de helft van de vroege abonnees schijnt zijn abonnement alweer te hebben opgezegd.
Het abonnement van het door Elon Musk overgenomen social medium ging een half jaar geleden live in bepaalde gedeelten van de wereld, maar sinds kort is het ook in Nederland beschikbaar. Mashable schrijft dat er nu 640.000 mensen met een Twitter Blue-account zijn. Hoewel dat niet slecht is, is er wel iets in de cijfers te zien dat wat minder positief is. Van de 150.000 vroege abonnees zijn er namelijk nog maar 68.157 over. Wel moet daarbij de kanttekening worden geplaatst dat Twitter ook een tijdje geen nieuwe inschrijvingen heeft aangenomen.
Twitter Blue kost 9 euro per maand, tenzij je het via de App Store of Play Store afneemt: dan kost het 11 euro, omdat Twitter graag ziet dat anderen de commissie betalen die Google en Apple aan appmakers vragen. Dat is 30 procent, vandaar dat je drie euro meer betaalt voor een abonnement dat via de smartphonewinkels is afgesloten. Beter online doen dus, dat scheelt je op jaarbasis toch 36 euro (wat weer goed is voor 4 maanden Twitter Blue op de directe manier).
Maar goed: 55 procent van de gebruikers uit het begin hebben hun Twitter Blue-bestaan aan de wilgen gehangen. Of ze nog wel op de gewone manier gebruikmaken van Twitter is onbekend, maar het is wel een flink aantal mensen. Komt het omdat nog niet alle voordelen van het abonnement beschikbaar zijn (zoals minder advertenties), is het de economie die tegenvalt of is er toch iets anders aan de hand?
Laten we vooropstellen dat Twitter Blue veel voordelen kent: je krijgt er gratis een blauwe badge bij, die vroeger voor verificatie en betrouwbaarheid stond. Ook krijg je de mogelijkheid om de inhoud van je tweet aan te passen, oftewel: je tweets te bewerken. Natuurlijk krijg je ook voorrang van het algoritme, waardoor jouw tweets altijd hoger geplaatst zijn in de For You-feed. Dat laatste blijkt echter tegen te vallen, zo menen veel abonnees tegen Elon Musk. Ze merken weinig verschil in hun bereik.
Veel mensen kunnen dat bereik wel gebruiken: de helft van de abonnees zou minder dan 1.000 volgers hebben. Tegelijkertijd krijgen mensen die meer dan 1 miljoen volgers hebben gratis een Blue-abonnement, wat door sommigen als erg oneerlijk wordt gezien. Worden die mensen door hun grote gevolg al niet genoeg geboost? Volgens onderzoek hebben Blue-abonnees bijna 100.000 dollar betaald, maar is er minder dan 8.000 volgers bijgekomen en dat is erg weinig. Mensen willen hun populariteit echt kopen dus. Sommigen dan: de personen die zijn afgehaakt hebben daar waarschijnlijk geen oren naar. Niet meer op die manier in ieder geval.