Alweer een boycot van Facebook? Jazeker. Vandaag zullen tientallen bekende (Amerikaanse) beroemdheden Facebook en Instagram niet gebruiken. Volgens hen doet Facebook er nog steeds veel te weinig aan om de verspreiding van nepnieuws, racisme en haatdragende berichten tegen te gaan. Met de boycot willen ze het platform aanzetten tot actie. En dat is niet de eerste keer dit jaar. Het is al maanden onrustig voor Facebook. En er lijkt niet (genoeg) te veranderen, dus voelt een groep bekende mensen zich geroepen om opnieuw in actie te komen.
De boycot is nog steeds onderdeel van de StopHateForProfit campagne, die er in juli voor zorgde dat adverteerders zich massaal terugtrokken van het platform. Hiermee wilden zij Facebook min of meer dwingen om zich meer in te zetten voor en uit te spreken tegen de verspreiding van nepnieuws, racisme en hatelijke berichten. Want dat gebeurt helaas nog steeds op grote schaal. Kijk maar eens in je eigen tijdlijn. ‘Nepnieuws dat wordt gedeeld op social media heeft een enorme impact op onze verkiezingen en ondermijnt onze democratie”, schrijft Kim Kardashian West. Het klopt dus dat je van haar en de andere Kardashians niets voorbij hebt zien komen op Instagram vandaag.
Met de hashtags #stophateforprofit en #instafreeze kondigden de Amerikaanse sterren hun tijdelijke boycot aan.
Tja, Facebook blijft maar roepen dat het heel streng optreedt in het voorkomen van de verspreiding van fake news en propaganda. Helaas zit de praktijk toch net even anders in elkaar. Hoewel het natuurlijk heel lastig is voor social media om alles wat niet echt is te onderscheppen, hebben adverteerders en algoritmes prioriteit voor het platform. Een middenweg daarin vinden die bovendien verspreiding van hatelijke boodschappen en racisme voorkomt, blijkt heel lastig te zijn. Of Facebook heeft er nog geen goede manier voor gevonden, of het is er toch te laks in. Nogmaals: kijk even naar je eigen tijdlijn. Ik zie namelijk volop nepnieuws voorbijkomen. En behoorlijk racistische uitingen, waarin vervolgens ook weer fake informatie wordt gedeeld of naar twijfelachtige bronnen verwezen.
Acteur Ashton Kutcher ondersteunt het boycot ook en omschrijft het treffend: “Social media is niet gebouwd om haat, geweld en nepnieuws te verspreiden, maar wanneer bedrijven en mensen profiteren van dit gedrag, financieel of op een andere manier, wordt het hen verantwoordelijkheid om onbedoeld gedrag aan te pakken.”
We hebben nog geen cijfers om dit te onderbouwen, maar het lijkt er niet op dat alle grote adverteerders zich definitief van het platform hebben teruggetrokken. Hoewel dit soort acties zeker impact hebben, alleen al om de aandacht die het trekt, is het maar de vraag of het voor Facebook echt grote financiële consequenties heeft. Laten we vooral hopen dat het platform in actie komt. Een goede oplossing lijkt namelijk nog ver weg te zijn. De Amerikaanse verkiezingen komen bovendien steeds dichterbij. Dit verhaal is nog lang niet ten einde.