Het blijft een spanningsveld: hoe willen mensen nou het liefst de content in de timeline op social media zien? Instagram joeg jaren geleden al veel mensen tegen zich in het harnas door niet meer de tijdlijn te laten zien op, wel, tijd, maar op populariteit. Twitter dacht recentelijk ook slim te zijn met een nieuwe variant op de tijdlijn, namelijk eentje waarbij je tweets meer door elkaar ziet, uitgezocht door een algoritme en zelfs met tweets van totaal onbekenden. Gelukkig is het inmiddels teruggedraaid.
De aanpassing aan Twitter was alleen te zien voor iPhone-gebruikers. Je kreeg die nieuwe tijdlijn te zien, maar ook was er een tabblad waarin tweets nog wel op basis van het tijdstip van plaatsing te zien waren. Nu is iets soms een kwestie van geduld en even wennen, maar de reacties op de aanpassing van Twitter waren zo negatief, dat het platform besloot om de aanpassing meteen terug te draaien. Twitter is nu gewoon weer chronologisch. Het schrijft: “We hebben je gehoord. Een aantal van jullie wil altijd de nieuwste tweets als eerste zien. We hebben de tijdlijn teruggezet en de ervaring met tabbladen voor nu verwijderd. We kijken nog naar andere opties.”
Dat chronologisch voor het menselijk brein toch wel heel logisch is, bewijst ook het feit dat Instagram zijn tijdlijn weer chronologisch wil tonen (of mensen op zijn minst de keuze geeft). Instagram-baas Mosseri zegt erover: “We geloven in meer transparantie en aansprakelijkheid en we denken dat meer controle daarin helpt. Daarom werken we nu aan een versie van een chronologische feed die we volgend jaar willen lanceren.”
Sowieso zijn social media bezig om te zorgen dat het niet alleen maar een populariteitswedstrijd is. Zo kun je bij Instagram soms niet zien hoeveel likes een bericht van een ander heeft, bijvoorbeeld bij Stories, waar je sinds kort ook likes kunt weggeven. Toch blijft het credo ‘alles voor de likes’ van kracht: nog steeds moeten creators vechten om de volgers, zeker als ze er ook geld mee willen verdienen. Je hebt nu eenmaal een x aantal volgers nodig om in bepaalde partnerprogramma’s van social media terecht te komen.
Twitter is nooit echt een populariteitswedstrijd geweest, al heeft ook dit platform een like-knop (en wordt er geëxperimenteerd met meer typen emoji als reactie) Mocht je de chronologische tijdlijn overigens niet prefereren, dan kun je door op de ‘magische sterretjes’ bovenin te klikken ook kiezen voor een tijdlijn waarin ‘toptweets’ bovenin komen te staan. Heb je toch nog een beetje wat Twitter voor ogen had.