Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Content creators worden ze genoemd, de mensen die dingen maken op Facebook en voor de gebruikers die naar die content komen kijken advertenties kunnen laten plaatsen om daar ook zelf iets aan te verdienen. Het model is duidelijk en het werkt. Behalve als er content gemaakt wordt die aanstoot geeft en een ongelukkig geplaatste adverteerder daarmee geassocieerd wordt.
Om dat tegen te gaan heeft Facebook nu harde regels opgesteld die duidelijk maken wanneer content op Facebook in aanmerking komt om er mee te kunnen verdienen door Instant articles, branded content en mid-video advertenties. Niet alleen dat, Facebook wil ook meer openheid geven naar adverteerders toe zodat ze kunnen zien wie hun materiaal te zien krijgt en of dat wel naast content is waar ze mee kunnen leven.
Nepnieuws werd al niet meer getolereerd, maar nu zijn ook in heldere termen gewelddadige, sexueel getinte, aanstootgevende en illegale zaken afgesloten van het verdienmodel. Ook het misbruiken van populaire karakters die populair zijn bij kinderen, het aanzetten tot gebruik van drugs en alcohol en scheldkannonades kunnen uitgesloten worden. Allemaal prima, hoewel ook sociale issues die als nieuws langskomen onder de banhamer kunnen vallen.
Betere controle
Het werd ook eens tijd: waar andere platforms natuurlijk ook struggelen met moeilijke content heeft Facebook nog wel de grootste ellende gehad met hele vervelende content die doodleuk bakken met advertentiegeld binnenbracht voor de makers. Adverteerders waren sowieso al niet tevreden met het interne systeem van Facebook dat bijhield hoe vaak iets gezien was, zeker nadat bleek dat men zich bij Facebook nog wel eens vertelde.
Om het vertrouwen weer terug te winnen krijgen adverteerders ook meer controle over waar ze mee geassocieerd willen worden, zodat ze hun eigen keuzes kunnen maken binnen al deze categorieën. Daar bovenop gaat Facebook deel uitmaken van het TAG (Trustworthy Accountability Group) ‘Certified against fraud’-programma en gaat het nog meer controlemechanismen inbouwen die niet binnen de muren van Facebook zelf zitten.
[Afbeeldingen © Photographee.eu – Adobe Stock]
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Online Advertising
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024