Of je nu rondjes gaat hardlopen om geld op te halen voor mensen die door een lichamelijke beperking helemaal nooit kunnen hardlopen, of je handstanden maakt voor het behoud van de neushoorn: er zijn veel goede doelen die je hulp -en creativiteit- kunnen gebruiken. Instagram wil je daarbij helpen, want het sociale mediaplatform test momenteel het opzetten van inzamelingsacties.
Helaas is de optie nog niet live in Nederland, maar het komt wel binnenkort naar de Verenigde Staten en Groot-Brittanië. De mogelijkheid om je eigen inzamelingsactie te starten op Instagram is alleen mogelijk op Android-telefoons. De Instagram-app op iPhone krijgt de update later.
Als we het eenmaal in Nederland hebben, dan kun je je inzamelingsactie starten door je profiel-instellingen te openen, dan naar add fundraiser (‘inzamelingsactie toevoegen’) te gaan en dan raise money (‘geld ophalen’). Vervolgens kies je een foto, vul je een uitleg in en geef je aan in welke categorie je inzamelingsactie valt. Vervolgens gaat het betalen via Stripe.
Je actie is niet direct live, want Instagram beoordeelt elke inzamelingsactie voordat hij online gaat. Gaat hij live, dan staat hij er dertig dagen op, maar dit kun je zelf nog verlengen. Mensen die je geld schenken hoeven voor de buitenwereld niet bij naam en toenaam bekend te zijn, het kan ook anoniem. Echter ziet de persoon die de actie is begonnen wel altijd de gebruikersnaam.
Het is zeker gezien de pandemie goed dat Instagram hier nu mee komt. Via Facebook kan het al wat langer en mensen schijnen sinds januari al meer dan 65 miljoen dollar te hebben opgehaald voor hulp bij de pandemie en hulp tegen discriminatie, een ander onderwerp dat de wereld meer dan ooit bezighoudt. In Amerika is op Instagram wel al een tijdje mogelijk om geld op te halen voor deze onderwerpen, maar dan niet onder persoonlijke vlag. Hier is in de afgelopen 30 dagen al dubbel zoveel aan donaties opgehaald.
We zijn benieuwd hoe het straks in Nederland is, als de mogelijkheid hier wordt uitgerold. We staan er als lang op zich om bekend dat we vaak veel geld doneren aan goede doelen, dus zou dat ook doorwerken op social media?