Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl
Er was op Twitter de afgelopen uren – en ook gisterenavond – behoorlijk wat te doen om YouTube. Transavia plaatste daar namelijk een video die niet bij iedereen in de smaak viel. In ieder geval niet bij Lize Korpershoek en haar vriend Tim Hofman.
Lize – voor wie haar niet kent – maakt hele succesvolle, hilarische video’s in de reeks Adviezen van Lize. Over wat je moet doen als je net verkering hebt en bij je nieuwe liefde eens goed naar de wc moet. Of wat je moet doen als je een hekel aan een collega hebt. Lize heeft daarvoor een eigen stijltje ontwikkeld met kleding, animaties en grapjes. Blijkbaar viel het concept bij Transavia zó in de smaak dat ze de complete stijl hebben overgenomen en ene Stef presenteren als iemand die in de serie Geen stress met Stef ook adviezen gaat geven. Je ziet eigenlijk meteen dat de animaties en de kleding, en zelfs het typje dat Stef moet spelen bizar veel op Lize lijken. Je zou kunnen denken dat het toeval is, maar wanneer je ziet dat Lize in haar video’s Crocs draagt en Stef plastic waterschoenen, dan weet je dat hier sprake is van plagiaat. Want ik denk niet dat iemand vrijwillig op plastic waterschoenen loopt. Al wil Transavia vooralsnog het boetekleed niet aantrekken, en komt met twee zwakke tweets.
Video’s verwijderd
De video’s zijn inmiddels door Transavia verwijderd dus mocht je het niet gezien hebben, dan moet je maar aannemen dat de overeenkomsten heel erg ver gingen. De overeenkomsten zouden inherent zijn aan de stijl van dit moment. Nee, de overeenkomsten zijn een bewuste keuze om te scoren en het zou Transavia sieren als ze daar eerlijk voor uit willen komen.
Het hele voorval staat extra in de spotlight omdat Tim Hofman zich ermee bemoeit, de vriend van Lize. Hij was een tijdje afwezig op Twitter – normaal heel actief – maar wilde over dit hele gebeuren natuurlijk ook iets roepen. Op de ‘excuses’ van Transavia heeft nog niemand gereageerd, maar dat zal nog wel gaan gebeuren.
Origineel zijn op YouTube is helemaal niet zo eenvoudig en dat weet Transavia ook echt wel. Maar als ze slim waren hadden ze Lize gewoon ingehuurd voor grappige video’s. Dat deed Albert Heijn volgens mij ook al eerder. Een regelrechte misser dus.
Foto: Geen Stress met Stef – Transavia
Verder lezen over YouTube
Video18.10.2024
YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Video04.10.2024
Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts
Video20.09.2024
Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder
Social Media19.09.2024
YouTube wordt met Communities nu echt een social medium
Artificial Intelligence06.09.2024
Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan
Video05.09.2024
YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk
Tech in Asia25.07.2024