Grote farmaceutische bedrijven laten in hun communicatiestrategie online en social media kanalen vaak links liggen. Ook verzuimen deze farmaceuten de content en informatievoorziening af te stemmen op lokale omstandigheden in landen waardoor de verspreiding allerminst efficiënt is. Dat heeft tot gevolg dat bij veel van deze bedrijven de lokale content simpelweg ontbreekt. En dat is een gemiste kans als het gaat om het goed, en op maat, informeren.
Dat blijkt uit de meest recente uitgave van het Digital Health Monitor Report van The Worldcom’s Healthcare practice group. Daarin is bij 24 wereldwijd opererende farmaceutische bedrijven gekeken hoe zij hun online- en sociale media-aanwezigheid vormgeven, zowel op corporate- als landelijk niveau.
Zorgwekkender is de constatering dat er de afgelopen twee jaar nauwelijks verandering is gekomen in de manier waarop grote farmaceuten de online en sociale media kanalen links laten liggen. In het onderzoek is voor de 24 farmaceuten gekeken naar de aanwezigheid op en hun gebruik van apps en blogs, hun corporate en lokale websites, Facebook, Flickr, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Tumblr, TikTok, Twitter en YouTube.
“Het verbaast me dat het gebruik van de beschikbare kanalen nagenoeg net zo laag is als twee jaar geleden. Ook toen bleek al dat farmaceutische bedrijven kansen laten liggen op dit gebied”, aldus Serge Beckers, voorzitter van Worldcom’s Healthcare practice group.
Alle farmaceuten hebben wel een corporate website, maar lang niet allemaal maken gebruik van de mogelijkheid om voor specifieke landen een lokale website in te zetten. Voor het onderzoek werd gekeken naar de online aanwezigheid van 24 farmaceuten in 27 landen. Er werden per land gemiddeld 20 lokale websites gevonden.
Met de lokale blogs is het nog iets erger gesteld. Gemiddeld nog geen zes blogs per land. Daarbij komt dat de posts en kwaliteit op die lokale blogs doorgaans zeer matig is. Door het gebrek aan lokale zichtbaarheid valt ook een gat bij het invullen van de behoefte aan lokale content.
Wat betreft social media is een vergelijkbare trend te zien. Op corperate niveau hebben vrijwel alle farmaceuten (op één na) een facebook- en LinkedIn pagina en twitter-account. Daarentegen worden maar weinig lokale LinkedIn pagina’s en andere social media kanalen ingezet. Hetzelfde geldt ook voor YouTube. Het onderzoek vond welgeteld vijf lokale YouTube-accounts.
Het gebruik van andere social media kanalen zoals Instagram, TikTok en Pinterest is, gemeten naar gebruik, volgers en activiteit, verwaarloosbaar. Het komt er op neer dat de effectiviteit van de social-kanalen, gemeten aan de hand van criteria als het aantal volgers en posts, landspecifieke pagina’s, speciale kanalen en updates, verrassend laag is.
De onderzoekers doen in het rapport ook een tiental aanbevelingen die de farmaceutische bedrijven zouden moeten omarmen om de ROI van hun online communicatie te verbeteren:
Het onderzoek werd uitgevoerd door The Worldcom Public Relations Group, een wereldwijd samenwerkingsverband van onafhankelijke PR-bureaus. Het volledige rapport is hier voor download beschikbaar.