Social Media16.04.2021

Farmaceuten laten online communicatiekanalen te vaak onbenut


Door het gebrek aan lokale zichtbaarheid worden lokale informatiebehoeften niet ingevuld

Grote farmaceutische bedrijven laten in hun communicatiestrategie online en social media kanalen vaak links liggen. Ook verzuimen deze farmaceuten de content en informatievoorziening af te stemmen op lokale omstandigheden in landen waardoor de verspreiding allerminst efficiënt is. Dat heeft tot gevolg dat bij veel van deze bedrijven de lokale content simpelweg ontbreekt. En dat is een gemiste kans als het gaat om het goed, en op maat, informeren.

Dat blijkt uit de meest recente uitgave van het Digital Health Monitor Report van The Worldcom’s Healthcare practice group. Daarin is bij 24 wereldwijd opererende farmaceutische bedrijven gekeken hoe zij hun online- en sociale media-aanwezigheid vormgeven, zowel op corporate- als landelijk niveau.

Nauwelijks verandering

Zorgwekkender is de constatering dat er de afgelopen twee jaar nauwelijks verandering is gekomen in de manier waarop grote farmaceuten de online en sociale media kanalen links laten liggen. In het onderzoek is voor de 24 farmaceuten gekeken naar de aanwezigheid op en hun gebruik van apps en blogs, hun corporate en lokale websites, Facebook, Flickr, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Tumblr, TikTok, Twitter en YouTube.

“Het verbaast me dat het gebruik van de beschikbare kanalen nagenoeg net zo laag is als twee jaar geleden. Ook toen bleek al dat farmaceutische bedrijven kansen laten liggen op dit gebied”, aldus Serge Beckers, voorzitter van Worldcom’s Healthcare practice group.

Meer lokale sites dan blogs

Alle farmaceuten hebben wel een corporate website, maar lang niet allemaal maken gebruik van de mogelijkheid om voor specifieke landen een lokale website in te zetten. Voor het onderzoek werd gekeken naar de online aanwezigheid van 24 farmaceuten in 27 landen. Er werden per land gemiddeld 20 lokale websites gevonden.

Met de lokale blogs is het nog iets erger gesteld. Gemiddeld nog geen zes blogs per land. Daarbij komt dat de posts en kwaliteit op die lokale blogs doorgaans zeer matig is. Door het gebrek aan lokale zichtbaarheid valt ook een gat bij het invullen van de behoefte aan lokale content.

Weinig lokale social media

Wat betreft social media is een vergelijkbare trend te zien. Op corperate niveau hebben vrijwel alle farmaceuten (op één na) een facebook- en LinkedIn pagina en twitter-account. Daarentegen worden maar weinig lokale LinkedIn pagina’s en andere social media kanalen ingezet. Hetzelfde geldt ook voor YouTube. Het onderzoek vond welgeteld vijf lokale YouTube-accounts.

Het gebruik van andere social media kanalen zoals Instagram, TikTok en Pinterest is, gemeten naar gebruik, volgers en activiteit, verwaarloosbaar. Het komt er op neer dat de effectiviteit van de social-kanalen, gemeten aan de hand van criteria als het aantal volgers en posts, landspecifieke pagina’s, speciale kanalen en updates, verrassend laag is.

Veel farmaceutische bedrijven maken nog te weinig gebruik van de voordelen van sociale media.
Veel farmaceutische bedrijven maken nog te weinig gebruik van de voordelen van sociale media.

Social Media ROI verbeteren

De onderzoekers doen in het rapport ook een tiental aanbevelingen die de farmaceutische bedrijven zouden moeten omarmen om de ROI van hun online communicatie te verbeteren:

  • Pak het momentum om het vertrouwen in je bedrijf een boost te geven. Men staat meer dan ooit open voor de voordelen die de farmaceutische industrie oplevert op het gebied van wetenschap en innovatie.
  • Lift mee op de toegenomen interesse in de farma-sector die door de pandemie is veroorzaakt. Communiceer over je WHY en HOW
  • Communiceer over de voordelen van je producten. Efficiënte communicatie staat of valt met lokale content, die in dit geval gelijk staat aan gepersonaliseerde, diepgravende content
  • Evalueer het gebruik van je digitale kanalen. Wil je op veel kanalen relatief onzichtbaar zijn, of wil je echte impact realiseren op een beperkt aantal kanalen?
  • Probeer eens iets nieuws. Maak (ook) gebruik van de nieuwe kanalen en communicatiemogelijkheden
  • Zorg dat je zowel ‘corporate’ als lokaal zichtbaar bent. Creëer en distribueer content die op maat gemaakt is voor de landen waarin je je producten aanbiedt
  • Realiseer je dat het belang van niet-geschreven content blijft toenemen. Zet ook eens video’s, infographics en podcasts in om meer betrokkenheid te creëren en je WHY en HOW te ondersteunen
  • Investeer in content marketing. En zorg dat je de medewerkers of communicatiebureaus hebt om dat voor je op te zetten en bij te houden
  • Het wereldwijde vertrouwen in de gezondheidszorg is hoog, volgens de Worldcom Confidence Index (WCI) Check de WCI om de onderwerpen te bepalen waar de wereldwijde C-suite vertrouwen in heeft of bezorgd over is, en gebruik die inzichten om je communicatiestrategie vorm te geven
  • Profiteer van het aanbod van Worldcom om een gratis workshop te volgen om je ‘social presence’ te versterken.

Het onderzoek werd uitgevoerd door The Worldcom Public Relations Group, een wereldwijd samenwerkingsverband van onafhankelijke PR-bureaus. Het volledige rapport is hier voor download beschikbaar.

...

Verder lezen over Communicatie

Een nieuw tijdperk voor Narrowcasting: bereik iedereen, overal

In de afgelopen jaren hebben veel bedrijven geïnvesteerd in een narrowcastingoplossing om hun werknemerscommunicatie te verbeteren. Hoewel deze tv-schermen effectief zijn op kantoor en andere plekken in het bedrijf, missen thuiswerkers vaak (cruciale) informatie die hierop wordt getoond. Uit recente cijfers van het CBS blijkt dat in 2023 ruim 5 miljoen mensen soms of meestal thuis werkten. Dat is 52% van alle werkenden. Hoe zorg je ervoor dat alle werknemers—ongeacht hun locatie—de narrowcastinginformatie zien? Narrowcasting voor pc’s is het antwoord.

Online30.10.2024

Een nieuw tijdperk voor Narrowcasting: bereik iedereen, overal

Veiligheidskunde opleiding? Bekijk hier de tips!

In een wereld waar veiligheid steeds belangrijker wordt, is het essentieel om goed opgeleide professionals te hebben die kunnen zorgen voor een veilige werkomgeving. Een opleiding in veiligheidskunde kan de juiste basis...

Lifestyle23.12.2023

Veiligheidskunde opleiding? Bekijk hier de tips!

Woord van het jaar 2023: Graaiflatie

Traditioneel wordt aan het eind van elk jaar door de Dikke van Dale het woord van het jaar gekozen. Dat wil zeggen, wij kunnen daar allemaal een woordje bij meespreken door aan de verkiezing mee te doen en onze stem uit...

Nieuws19.12.2023

Woord van het jaar 2023: Graaiflatie

Zowel in Nederland als België wordt flink gegraaid
​World Emoji Day: zo gebruik je emoji op de werkvloer

Het is World Emoji Day en dat betekent dat we vandaag even stilstaan bij het gebruik van emoji. Specifiek op de werkvloer. Hoe we ze privé gebruiken, dat hebben de meeste mensen prima voor elkaar, maar zakelijk gezien w...

Online17.07.2023

​World Emoji Day: zo gebruik je emoji op de werkvloer

​Zo zorg jij voor een tevreden en ijzersterk team op de werkvloer!

Er zijn waarschijnlijk maar weinig personen in leidinggevende functies die er niet naar streven hun team zo gelukkig mogelijk te maken. De vraag is wat er nodig is om werknemers op den duur gemotiveerd te houden? Vooral...

DC Business21.10.2022

​Zo zorg jij voor een tevreden en ijzersterk team op de werkvloer!

Een walkie-talkie-functie voor iPhone: dit is het nut ervan

Misschien deed je het vroeger met blikjes of van die plastic apparaatje van Fisher Price: een walkie-talkie is al jaren populair kinderspeelgoed, maar uiteraard heeft ook de echte variant een belangrijke functie. De hulp...

Mobile10.06.2022

Een walkie-talkie-functie voor iPhone: dit is het nut ervan

Kun je straks in het Metaverse een praatje maken met een Peruaan?

In een nieuwe update heeft Mark Zuckerberg van Meta meer verteld over kunstmatige intelligentie en wat zijn plannen hiermee zijn voor het metaverse. Die blijken vooral te draaien om vertalen. Dat taal belangrijk is in he...

Metaverse23.02.2022

Kun je straks in het Metaverse een praatje maken met een Peruaan?

Agentschap Telecom legt nu ook WhatsApp en Skype onder de loep

Het Agentschap Telecom (AT) kennen we natuurlijk vooral van haar acties en toezicht rondom mobiele telecomdiensten, zendamateurs en andere draadloze diensten en apparatuur. Vanaf dit jaar heeft het Agentschap besloten da...

Mobile17.02.2022

Agentschap Telecom legt nu ook WhatsApp en Skype onder de loep

Verder lezen over Onderzoek

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Helemaal in de gezondheidszorg blijken grote zorgen te zijn: daar zou 40 procent onvoldoende zijn voorbereid.

Cybercrime29.10.2024

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Is het jou ook weleens opgevallen dat er door sommige eiland- en vulkaanketens op de kaart een duidelijke gebogen lijn of curve kan worden getrokken? Binnen de geologie noemen we een dergelijk verschijnsel eilandbogen of vulkaanbogen.

Online28.10.2024

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen dat onze planeet van binnen naar buiten is opgebouwd overeenkomstig een aflopend dichtheidsprofiel. Met van binnen naar buiten een nikkelijzeren vaste binnenkern, een nikkelijzeren vloeibare buitenkern, een vaste ondermantel van silicaatarmere gesteenten, een vaste bovenmantel van silicaatrijkere gesteenten en 'last but not least' onze geliefde aardkorst.

Nieuws21.08.2024

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.

Artificial Intelligence14.08.2024

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Binnen dit en binnen een vervolgartikel ga ik nader in op de beschrijving van enkele typen van vulkanen. Daarbij beperk ik mij hoofdzakelijk tot de typische vulkanen die ontstaan als gevolg van de subductie van tektonische aardplaten of als gevolg van mantelpluimen (hotspots). Dit betreffen voornamelijk stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen. 

Nieuws12.08.2024

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen