Social Media02.08.2018

Facebook’s tools om gebruik in te dammen zijn wassen neus


Je kunt jezelf alleen tegenhouden als je dat écht wilt

Facebook en Instagram hebben vanaf deze week een nieuwe functie in het dashboard. ‘Jouw activiteit’ en ‘jouw tijd op Facebook’ laat je zien hoeveel tijd je spendeert op de beide platforms. Dat kan zowel als gemiddelde, maar je kunt ook zien welke dag van de week je de meeste tijd in de apps spendeert. Als je het type bent dat dat die cijfers misschien liever niet ziet is het ook mogelijk om na een bepaalde tijd, of dat nu minuten of uren zijn, een herinnering te krijgen dat het misschien tijd wordt om iets anders met je tijd te gaan doen.

Ook kun je de notificaties van de apps tot acht uur ‘snoozen’, zodat je bijvoorbeeld tijdens het werk er niet aan herinnerd wordt dat Facebook bestaat. De nieuwe functies liggen allemaal in de lijn die veel Amerikaanse techbedrijven volgen waarin een poging wordt gedaan om de verslavende factor van social media en smartphones in elk geval zichtbaar te maken.

De instellingen voor Facebook.
De instellingen voor Facebook.

Leuk maar zinloos

De grap is natuurlijk dat niemand echt iets aan het probleem doet, want alle psychologische trucs die de apps in kwestie gebruiken (en dat geldt zeker voor Facebook) om ze verslavend te maken zitten er nog steeds in. Apple en Google zijn ook bezig met dit soort maatregelen, maar die hebben tenminste nog de optie om de apps na een bepaalde tijd op slot te zetten nadat de tijdslimiet is bereikt. Dat doet Facebook niet voor het eigen platform en Instagram en dus krijg je alleen maar de cijfers achter je app-gebruik zonder al te veel handvaten om er ook iets aan te doen.

Het gaat ook tegen Facebook’s eigen belang in om dit te doen: hun hele businessmodel draait om zo veel mogelijk interactie met het platform door gebruikers, dus waarom zou je het willens en wetens verminderen? Natuurlijk speelt mee dat Facebook nog het een en ander goed te maken heeft en daarbij zijn alle andere grote spelers ook iets vergelijkbaars aan het doen. Het feit dat Facebook de functies niet automatisch aanzet nu ze er zijn, maar het aan gebruikers zelf overlaat om ze in te stellen zegt al genoeg.

De paar mensen die zich zorgen maken over hun eigen gebruik zijn hier misschien wel mee geholpen, want ze hebben nu in elk geval mogelijkheden. De mensen die te veel op de apps zitten willen dat vermoedelijk toch niet weten en die zijn dus op de eigen wilskracht aangewezen om dat niet te doen. Niet makkelijk, zeker omdat Facebook het heel simpel maakt om elke zelf opgeworpen blokkade onmiddellijk ongedaan te kunnen maken. Daarnaast zal het overgrote deel van de gebruikers nauwelijks weten dat deze opties zijn toegevoegd en er dus niets mee doen. En dat komt Facebook prima uit.

[Afbeeldingen © Facebook]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Verder lezen over Instagram

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze week zijn er weer veel toffe dingen viral gegaan, waarbij gek genoeg enkele Sesamstraat-personages de boventoon voeren.

Social Media27.10.2024

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

Deze week was het een mooie week voor viral gaande posts met vooral veel positiviteit. Zelfs wanneer het echt even fout ging, of niet Lidl?

Social Media20.10.2024

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

Instagram komt met een bieb om leuke posts terug te vinden

Dan praat je over die grappige meme die iemand al dan niet moet hebben gezien. Nu vind je die sneller terug, als ze zijn gedeeld met je.

Social Media17.10.2024

Instagram komt met een bieb om leuke posts terug te vinden

Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat

Deze week is Amerika al steeds dichterbij Halloween aan het raken en dat merken we op onze socials ook. Maar er is meer.

Social Media13.10.2024

Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat

Instagrams ‘best practices’ geeft je tips voor je post

We instagrammen inmiddels al jaren en we denken goed te weten wat we doen. Maar, wat als dat beter kan? Instagram introduceert 'best practises'.

Social Media02.10.2024

Instagrams ‘best practices’ geeft je tips voor je post

Deze Week Viral: triest Bridgerton-event en tenenkrommende Gen Z-taal

Het was een rustige week qua virals, maar gelukkig was er een Bridgerton-evenement...

Social Media29.09.2024

Deze Week Viral: triest Bridgerton-event en tenenkrommende Gen Z-taal

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Deze week viral: pandahonden en een gepatenteerd nijlpaard

Panda's die honden zijn, nijlpaarden die gepatenteerd worden: het was een gekke week. Lees het in Deze week viral.

Social Media22.09.2024

Deze week viral: pandahonden en een gepatenteerd nijlpaard