Facebook doet het weer. Nadat ze door de EU al waren gesommeerd om op te houden met automatische gezichtsherkenning in apps als Moments vanwege de forse privacybezwaren is de functionaliteit nu weer terug. Facebook zegt dat de technologie gebruikt wordt om te voorkomen dat profielfoto’s worden gestolen en misbruikt door online boeven.
Er zijn voorbeelden genoeg van mensen die ineens een tweede identiteit blijken te hebben omdat iemand hun foto’s van de tijdlijn plukt en zich zo voordoet als iemand anders, en het zou fijn zijn om dat een halt toe te roepen. Dat maakt het echter niet goed dat de functie in Europa weer wordt aangezet, terwijl er aan de achterliggende privacy-bezwaren niets veranderd is.
Volgens Facebook is dat echter niet waar en wordt er nu wel degelijk aan de privacywetgeving voldaan. Facebook vraagt bij het inschakelen expliciet om toestemming en je kunt er volgens het bedrijf voor kiezen om de functie weer uit te zetten. We hoeven niet bang te zijn voor gezichtsherkenning, zegt het bedrijf.
Of dat zo is moet je voor jezelf bepalen, maar Facebook zal snel genoeg de cijfers terugkrijgen van haar gebruikers die al dan niet toestemming geven om hun gezichten te laten herkennen. Het heeft natuurlijk ook voordelen: naast het fraude-aspect hierboven is het ook zo dat mensen niet zomaar meer foto’s van je op Facebook kunnen gooien en je er niet in taggen, want het systeem zal je als het goed is herkennen en dan krijg je alsnog de mogelijkheid om jezelf te taggen of te vragen om de foto niet te plaatsen, als je het niet ziet zitten.
In de VS en andere landen buiten de EU heeft Facebook het vanwege deze gezichtsherkenning al aan de stok met verschillende partijen. Ze worden onder andere aangeklaagd voor het onrechtmatig verkrijgen van biometrische gegevens, zoals dat heet, want terwijl de EU ons beschermde tegen gezichtsherkenning is het in andere landen gewoon gestart, zonder toestemming.
Dat zal in Europa wel allemaal meevallen, zeker omdat Facebook zich net zoals alle andere online partijen straks binnen de GDPR-wetgeving moet gaan bewegen. Die wet legt heel duidelijk vast wat we mogen verwachten van onze privacy als online klanten en dat betekent dat we tegen het midden van het jaar een hoop meer mogelijkheden krijgen om zelf te bepalen welke gegevens Facebook van ons krijgt. Daar valt ons gezicht ook onder, maar tot die tijd is het zeker verstandig om niet zomaar op alles ‘ok’ te klikken dat Facebook je vraagt.
[Afbeeldingen © santiago silver – Adobe Stock]