09.11.2018
Social Media

Facebook’s Bibliotheek voor digitale geletterdheid voor jongeren gelanceerd

By: Henk de Hooge

BlogSocial Media

Vanaf vandaag kunnen alle leerkrachten in Nederland gratis gebruikmaken van ‘Facebook’s Bibliotheek voor Digitale Geletterdheid‘. De bibliotheek is een verzameling aan lessen om jongeren kritisch te leren denken en bewust met de online wereld om te laten gaan.

In achttien lessen leren jongeren meer over onder andere privacy, hoe ze zich online presenteren, het herkennen van misinformatie, betrokkenheid bij de gemeenschap en cybersecurity. De bibliotheek is een bron voor leerkrachten die zich met digitale geletterdheid bezighouden en jongeren (11-18 jaar) helpen om de vaardigheden op te bouwen die ze nodig hebben om veilig gebruik te kunnen maken van digitale technologie. De lessen zijn interactief en bestaan uit groepsdiscussies, activiteiten, quizzen en games die samen met tieners zijn ontwikkeld.

Het materiaal is gratis beschikbaar, het is niet nodig om een Facebook-account te hebben om hier toegang toe te krijgen.

Screen_Bibliotheek-voor-digitale-geletterdheid
Screen_Bibliotheek-voor-digitale-geletterdheid
Screenshot Privacy en reputatie
Screenshot Privacy en reputatie

Facebook’s beleid tegen misinformatie

Het bevorderen van mediageletterdheid en het aanbieden van tips en lesmateriaal is een van de manieren waarop de invloed van misinformatie op Facebook kan worden tegengaan. Daarnaast investeert Facebook in nieuwe technologie en personeel om misinformatie en clickbait tegen te gaan. Zo worden er dagelijks miljoenen nepaccounts verwijderd, nog voordat ze kwaad kunnen doen en helpen slimme algoritmes sensationalisme en clickbait lager te zetten in de newsfeed.

Pagina’s die herhaaldelijk misinformatie delen worden verboden om nog langer te adverteren waardoor ze niet langer geld met hun data kunnen verdienen. Tot slot werkt Facebook in bijna 22 landen samen met externe factcheckers waaronder bijv. nu.nl in Nederland.

Screenshot identiteit
Screenshot identiteit

De lessen zijn opgesteld door het Youth and Media team van Berkman Klein Center for Internet & Society van Harvard University.

Share this post