Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
We kunnen ons heel goed voorstellen dat Facebook niet blij is met de massale social media boycot van veel merken. Zij lieten de afgelopen weken sociale platforms links liggen als reactie op de verspreiding van haat. De toon is de laatste maanden harder geworden en op grote social media kanalen zoals Facebook wordt enorm veel haat verspreid. Merken zoals Coca-Cola en Starbucks adverteren daarom tijdelijk niet meer op het platform.
Algoritmes geven vertekend beeld
Die adverteerders vinden de toegenomen hatelijke comments vervelend en zijn van mening dat de objectiviteit verdwijnt. Daar zijn algoritmes verantwoordelijk voor. Like jij veel posts van linkse of rechtse politici, dan zie je de posts en meningen van de andere kant namelijk niet meer. Bovendien wordt er helaas nog volop nepnieuws verspreid via social media. En dus moest Facebook zich ook zelf achter de oren krabben. Hoewel het niet kan voorkomen dat er discussie ontstaat, zijn die algoritmes wel kwalijk en dat vinden hun adverteerders ook. Natuurlijk komt de techgigant dan wel in actie, op deze manier lopen ze immers veel inkomsten mis.
Facebook zet campagne op
Facebook moest dus wel ingrijpen en doet dat door een campagne op te zetten die gebruikers moet helpen om nepnieuws te spotten. Volgens Vice-President Noord-Europa Steve Hatch van Facebook is het commentaar niet zomaar aan het bedrijf voorbijgegaan en zetten ze daarom nu een campagne op met factcheckers. Experts reageerden hier al op met de boodschap dat het misschien wel ‘Too Little, Too Late’ is. De campagne verwijst mensen bovendien naar de website StampOutFalseNews.com en die moet gebruikers ‘opvoeden’ in het herkennen van nepnieuws. De vraag is natuurlijk in hoeverre gebruikers dat nu echt gaan doen.
#StopHateForProfit
De afgelopen dagen hebben meer dan 150 bedrijven aangekondigd dat zij tijdelijk stoppen met het plaatsen van advertenties op Facebook. Daarvoor hebben zij de hashtag #StopHateForProfit in het leven geroepen. En die actie wordt door veel bekende merken en mensen ondersteund.
Het verspreiden van nepnieuws is al jaren een groot probleem op Facebook en andere platforms zoals Twitter. Na de uitbraak van het coronavirus laaide de fake berichtgeving alleen maar verder op.
Facebook zegt volop bezig te zijn met het aanpakken van nepnieuws
Steve Hatch vertelde in een interview met BBC dat medewerkers van Facebook dag en nacht bezig zijn om nepnieuws aan te pakken en vooral te onderscheppen. “Als gebruikers informatie delen die schade kan veroorzaken in de ‘echte wereld’, dan verwijderen we het. Dat hebben we al in honderdduizenden gevallen gedaan”, aldus Hatch. Maar dat is niet op tijd en genoeg, volgens Chloe Colliver, hoofd van de digitale onderzoekseenheid van het Institute for Strategic Dialogue, een anti-extremisme-denktank.
Aanzetten tot geweld
Facebook en andere social media platforms staan daarnaast onder druk door misleidende informatie of opmerkingen die tot geweld kunnen aanzetten, zoals die van de Amerikaanse president Donald Trump. Tijdens de protesten die volgden op de moord op George Floyd waarschuwde de president zelfs met de boodschap: “Het is een moeilijke situatie en we zullen de controle overnemen, maar als de plundering begint, begint de schietpartij.” Twitter reageerde daar snel op door het te verbergen en rapporteren als ‘geweldsverheerlijking’, Facebook liet de post echter staan.
Dan denk je misschien dat Facebook zich nu ECHT achter de oren krabt, maar nee. In navolging van CEO Mark Zuckerberg zegt Hatch dat de opmerking van Trump de regels van Facebook niet heeft geschonden. Hij doelde er volgens het platform namelijk niet op dat mensen het recht in eigen hand moeten nemen, maar het zou een verwijzing zijn naar de inzet van troepen van de ‘National Guard’. Het lijkt er dus nog niet echt op dat Facebook groots in actie komt, maar de tijd zal het leren.
To be continued…..
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Fake
Online12.08.2024
Fake News: Was het publiek van Kamala Harris nep?
Social Media31.05.2024
Grootste verspreiders van nepnieuws zijn oude vrouwtjes
Nieuws27.05.2024
Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
Online09.04.2024
Het verwijderen van nep-reviews: hoe doe je dat?
Social Media17.05.2022
UPDATE: Overname Twitter blijft voorlopig ‘on hold’ staan
Musk denkt dat meer dan 20% van de accounts fake isSocial Media30.03.2022
Ruim tweederde van de mensen denkt nepnieuws te kunnen herkennen
Slechts 22% kan het echtVerder lezen over Online Advertising
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024
AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads
Verder lezen over Social Network
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media15.11.2024
Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media08.11.2024
TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen
Social Media07.11.2024