Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Het wordt ook wel een zeer betekenisvolle koerswijziging genoemd, maar of dat echt zo is moeten we nog zien. Het vertrouwen in Facebook is niet uitermate groot, maar het social medium wil de advertenties op het platform (zijn grootste inkomstenbron) aanpassen. Zo aanpassen, dat advertenties juist aanzienlijk minder van je te weten komen.
Flinke ommezwaai voor Zuckerberg
Als dat klopt, dan zou dat inderdaad een flinke ommezwaai zijn voor Mark Zuckerbergs platform. Facebook is praktisch gebouwd op een fundering van advertenties die juist zo persoonlijk mogelijk werden gemaakt. Toen echter de afgelopen jaren steeds meer tegengas kwam vanuit gebruikers en experts, is het zich blijkbaar achter de oren gaan krabben. Ook wet- en regelgeving speelt hierin een rol.
Het komt namelijk niet bepaald uit het goede hart van Zuckerberg en consorten om de advertenties aan te passen. Het heeft alles te maken met wet- en regelgeving rondom het mogen verzamelen van data. Het is een zware dobber voor Facebook, dat juist dat enorm gericht kunnen adverteren als paradepaardje heeft. Nu mag Facebook niet meer zoveel data verzamelen van zijn gebruikers, waardoor gebruikers meer privacy kunnen verwachten als ze op het social medium surfen.
Minder gepersonaliseerde advertenties
Tegen TheVerge zegt Facebooks topman voor productmarketing: “We zien zeker dat de personalisatie van advertenties de komende vijf jaar flink zal evolueren. En hierin ruim voor die tijd investeren zal al onze klanten ten goede komen en ons in staat stellen om de toekomstige staat van het advertentie-ecosysteem vorm te geven.”
Facebook wil hierin zeker een vinger in de pap hebben, want het was er niet bepaald van gecharmeerd dat Apple het verplicht maakt dat ontwikkelaars toestemming vragen aan iPhone-bezitters om gebruikers te mogen volgen voor doelgerichte advertenties. Dat gaat Facebook veel inkomsten schelen, omdat mensen hierdoor bewuster worden gemaakt en de optie krijgen om dus af te haken. Google werkt aan eenzelfde functie.
Verbod op doelgerichte reclames
Het wordt mogelijk zelfs nog groter gemaakt, want de Europese Unie werkt ook nog aan een volledig verbod op heel specifiek doelgerichte advertenties. Het betekent dat je straks als je een advertentie op Facebook wil zetten, bijvoorbeeld niet meer kunt kiezen voor te specifieke doelgroepen. Je kunt dan bij wijze van spreken niet meer selecteren op een bepaalde locatie, maar wel leeftijdsgroep, of misschien zelfs dat ook niet.
Fotocredits: athree23
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Online Advertising
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024
AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads
Video29.05.2024