12.08.2021
Social Media

Facebook zorgt nu dat advertenties juist minder van je weten

By: Laura Jenny

BlogSocial Media

Het wordt ook wel een zeer betekenisvolle koerswijziging genoemd, maar of dat echt zo is moeten we nog zien. Het vertrouwen in Facebook is niet uitermate groot, maar het social medium wil de advertenties op het platform (zijn grootste inkomstenbron) aanpassen. Zo aanpassen, dat advertenties juist aanzienlijk minder van je te weten komen.

Flinke ommezwaai voor Zuckerberg

Als dat klopt, dan zou dat inderdaad een flinke ommezwaai zijn voor Mark Zuckerbergs platform. Facebook is praktisch gebouwd op een fundering van advertenties die juist zo persoonlijk mogelijk werden gemaakt. Toen echter de afgelopen jaren steeds meer tegengas kwam vanuit gebruikers en experts, is het zich blijkbaar achter de oren gaan krabben. Ook wet- en regelgeving speelt hierin een rol.

Het komt namelijk niet bepaald uit het goede hart van Zuckerberg en consorten om de advertenties aan te passen. Het heeft alles te maken met wet- en regelgeving rondom het mogen verzamelen van data. Het is een zware dobber voor Facebook, dat juist dat enorm gericht kunnen adverteren als paradepaardje heeft. Nu mag Facebook niet meer zoveel data verzamelen van zijn gebruikers, waardoor gebruikers meer privacy kunnen verwachten als ze op het social medium surfen.

Minder gepersonaliseerde advertenties

Tegen TheVerge zegt Facebooks topman voor productmarketing: “We zien zeker dat de personalisatie van advertenties de komende vijf jaar flink zal evolueren. En hierin ruim voor die tijd investeren zal al onze klanten ten goede komen en ons in staat stellen om de toekomstige staat van het advertentie-ecosysteem vorm te geven.”

Facebook wil hierin zeker een vinger in de pap hebben, want het was er niet bepaald van gecharmeerd dat Apple het verplicht maakt dat ontwikkelaars toestemming vragen aan iPhone-bezitters om gebruikers te mogen volgen voor doelgerichte advertenties. Dat gaat Facebook veel inkomsten schelen, omdat mensen hierdoor bewuster worden gemaakt en de optie krijgen om dus af te haken. Google werkt aan eenzelfde functie.

Verbod op doelgerichte reclames

Het wordt mogelijk zelfs nog groter gemaakt, want de Europese Unie werkt ook nog aan een volledig verbod op heel specifiek doelgerichte advertenties. Het betekent dat je straks als je een advertentie op Facebook wil zetten, bijvoorbeeld niet meer kunt kiezen voor te specifieke doelgroepen. Je kunt dan bij wijze van spreken niet meer selecteren op een bepaalde locatie, maar wel leeftijdsgroep, of misschien zelfs dat ook niet.

Fotocredits: athree23

Share this post