Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Vannacht maakte Facebook Mark Zuckerberg zelf bekend dat de al veel langer aangekondigde update waardoor het nieuwsoverzicht (jouw facebook newsfeed) opnieuw wordt gerangschikt. Gezien de importantie willen we het volledige statement wat is geschreven door Adam Mosseri, Head of News Feed onverkort publiceren (zie onder). Facebook wil facebook weer zijn zoals het ooit is begonnen en wil gebruikers meer mogelijkheden bieden om contact te houden met hun ‘echte vrienden’.
Door deze aanpassing worden update’s van media, lifestyle platformen en andere informatiebronnen beduidend minder ‘belangrijk’ en zullen daardoor ook minder getoond worden. Facebook blijft wel gebruikers de mogelijkheid bieden om via de “Als eerste weergeven”-optie’ in de voorkeursinstellingen van het nieuwsoverzicht dit aan te passen voor hun favoriete kanalen.
Mosseri gaat in zijn toelichting niet in op de commerciële consequenties die de aanpassing van de newsfeed heeft voor facebook maar duidelijk is dat pagina’s van merken die meer aandacht willen echt zullen moeten gaan investeren (de bekende knop: bericht promoten) in hun berichten om daarmee een hoger bereik te creëren.
Wat houdt de update in?
Vandaag gebruiken we signalen zoals hoeveel mensen reageren, commentaar geven of posts delen om te bepalen hoe hoog deze verschijnen in het nieuwsoverzicht.
Met deze update zullen we berichten voorrang gaan geven die uitnodigen tot gesprek en betekenisvolle interactie tussen mensen. Om dit te kunnen doen, gaan we inschatten over welke berichten jij het wil hebben met je vrienden, en deze berichten hoger tonen in jouw nieuwsoverzicht. Het gaat hierbij om berichten die aanzetten tot reacties over en weer, berichten die je wellicht deelt via Messenger, en berichten die je wellicht wil delen en waar je op wil reageren – of het nu gaat om een vriend die advies zoekt, een vriend die om tips voor een reis vraagt of een nieuwsbericht of video waarover veel discussie ontstaat.
We zullen ook berichten van vrienden en familie voorrang geven boven openbare content, dit zal in lijn liggen met onze nieuwsoverzicht-waarden.
Wat betekent dit voor Facebook-pagina’s en openbare content?
Omdat de ruimte in het nieuwsoverzicht beperkt is, zal het meer tonen van content die waardevolle interactie creëert, betekenen dat we minder openbare content laten zien, waaronder video’s en andere posts van uitgevers op bedrijven.
Door deze updates kunnen Facebook-pagina’s op korte termijn een daling zien in hun bereik, de kijktijd van video’s en doorverwezen gebruikersverkeer. De impact zal van Facebook-pagina tot Facebook-pagina verschillen en wordt bepaald door verschillende factoren zoals het type content dat wordt geproduceerd en de manier waarop mensen op Facebook reageren op deze content. Facebook-pagina’s waarvan het publiek geneigd is om de inhoud passief tot zich te nemen kunnen de grootste daling in het bereik verwachten. Facebook-pagina’s waarvan de berichten resulteren in waardevolle interactie tussen vrienden zullen minder effecten ondervinden.
Kunnen mensen nog steeds bovenaan het nieuwsoverzicht berichten zien van Facebook-pagina’s die zij volgen?
Ja. Mensen die meer berichten willen zien van Facebook-pagina’s die zij hebben geliket kunnen de “Als eerste weergeven”-optie gebruiken in de voorkeursinstellingen van het nieuwsoverzicht. Op die manier zijn ze er zeker van dat ze alle berichten van hun favoriete Facebook-pagina’s zien.
Welke posts van Facebook-pagina’s zorgen voor waardevolle interactie?
Posts die gesprekken tussen mensen stimuleren krijgen hogere plek in het nieuwsoverzicht. We hebben bijvoorbeeld gezien dat live video’s vaak voor discussie zorgen onder de kijkers op Facebook – een live video zorgt gemiddeld zelfs voor zes keer zoveel interacties als een reguliere video. Veel van de makers die video’s posten op Facebook stimuleren het gesprek, net zoals dit met posts van bekende mensen gebeurt. In Facebook groepen komen mensen vaak samen om openbare content te bespreken. Lokale bedrijfjes komen in contact met hun gemeenschap door relevante updates te posten en evenementen aan te maken. En nieuwsberichten van betrouwbare bronnen kunnen helpen om het gesprek over belangrijke onderwerpen op gang te brengen.
Het gebruik van zogenoemde ‘engagement-bait’ om mensen aan te zetten tot commentaar op berichten is geen waardevolle interactie, en we blijven deze berichten lager in het nieuwsoverzicht zetten.
Betekent dit dat jullie content van Facebook-pagina’s verwijderen uit het nieuwsoverzicht?
Nee. Deze update is niet hetzelfde als de recente tests waarbij alle content van Facebook-pagina’s was verplaatst naar de ‘Explore Tab’. Posts van Facebook-pagina’s zullen nog steeds in het nieuwsoverzicht verschijnen, maar het kunnen er minder zijn dan voorheen.
NL-vertaling: Facebook
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024