De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Laat het maar aan ‘de markt’ over om goed nieuws slecht te draaien. Facebook maakte de cijfers bekend deze week en het bleek dat de omzet beter was dan geraamd met 7 miljard dollar, de winst met 2,4 miljard dollar ook geen kattenpis was en het aantal actieve gebruikers was gestegen met 17 procent tot 1,8 miljard. De integratie van video gaat de juiste kant uit, mobiele advertenties zijn een succes en sowieso zijn gebruikers steeds meer mobiel aan het Facebooken. De social media-gigant is inmiddels al de mijlpaal van 1 miljard dagelijkse mobiele gebruikers voorbij en dat alleen al is opmerkelijk.
Allemaal prachtig nieuws, maar wat er komend jaar op de planning staat zorgde er voor dat de aandelen Facebook met zo’n 6 procent achteruit gingen. Hoe dat kan? Facebook’s CFO David Wehner gaf bij de cijfers aan dat de groei volgend jaar niet zo groot zou zijn. Een groot onderdeel daarvan is dat Facebook naar eigen zeggen het randje heeft opgezocht in hoeveel advertenties gebruikers te zien krijgen voordat ze gaan morren. Een andere factor is dat het platform steeds meer gaat investeren in datacenters en nieuwe medewerkers, een logische stap in de groei die het bedrijf doormaakt maar een domper op de effectieve winst.
Facebook gaf wel aan dat investeerders niet bang hoefden te zijn dat het allemaal achteruit zou gaan omdat het bedrijf plannen heeft om gebruikers meer tijd te laten spenderen op Facebook, zo’n beetje het enige dat ze kunnen doen om de advertentie-inkomsten omhoog te halen. Het geeft echter wel stof tot nadenken: als de markt dusdanig hard reageert op een hele logische stap die een bedrijf van het formaat Facebook moet maken om relevant te blijven en gebruikers een goede service te kunnen geven, regeert het korte-termijn denken.
Nu is het de beurs eigen om meteen in de stress te schieten als er minder dan de wereld wordt beloofd voor het volgende kwartaal van een bedrijf en zolang Facebook dikke winsten blijft maken zal de soep niet zo heet gegeten worden. Mark Zuckerberg & co. experimenteren nogal graag en zolang die spirit niet de kop ingedrukt wordt is de druk om maar steeds groter te groeien nog niet te hoog. Of Wall Street tevreden is of niet: Facebook lijkt in elk geval niet te stoppen, want dit soort cijfers zou ieder ander bedrijf op Facebook zetten.
© Sondem – Fotolia.
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024