22.10.2014
Social Media

Facebook zal nooit een dislike button introduceren

By: Dominique Dewitte

BlogSocial Media

Facebook zal nooit een dislike-knop introduceren. Dat heeft Bret Taylor, voormalig CTO bij het Amerikaanse concern, tegenover Tech Radar bekendgemaakt. De like-functie van Facebook is uitgegroeid tot een cultureel icoon, maar een negatieve variant zal volgens Taylor nooit worden voorzien omdat de toepassing teveel problemen zou kunnen veroorzaken.

Er is bij de ontwikkeling van de like-functie wel degelijk ook aan een negatieve variant gedacht,” geeft Taylor toe. “Tijdens die besprekingen werd echter al vlug duidelijk dat de negatieve variant teveel risico’s op ongewenste consequenties inhield.

De functie zou gebruikers kunnen aanzetten om hun afkeer van boodschappen, foto’s of andere communicaties van collega’s duidelijk te maken en dat zou tot zware hetzes of confrontaties kunnen leiden. Een dislike-functie zou in theorie kunnen worden gebruikt om medeleven bij een slechte tijding te betuigen, maar zou ook een wapen kunnen worden om een aanval op de boodschapper te lanceren.”

Gebruikers van sociale netwerken laten graag hun waardering voor content blijken, zonder die appreciatie altijd in veel woorden te willen of kunnen formuleren,” zo vervolgt Taylor. “Daarom werd de like-functie ontworpen. Een dislike-knop zou echter niet hetzelfde effect hebben. Het gevaar is te groot dat een dislike-functie een ongewenste en hatelijke atmosfeer zou creëren en in cyberpesten zou uitmonden.”

Volgens TechRadar heeft de bewuste afwezigheid van een dislike-functie echter mogelijk ook een commerciële motivatie. “Mogelijk heeft Facebook willen vermijden dat bedrijven zouden aarzelen om advertenties op het sociale netwerk in te kopen. Bedrijven en merken houden er immers niet van dat hun boodschappen of content met negatieve signalen worden omgeven.”

Afbeelding via Fotolia

Share this post