Social Media11.01.2021

Facebook verwijdert Like-knop op alle pagina’s


Facebook verandert wel vaker kleine dingen op zijn platform, maar vandaag is er iets groots aangepast. Pagina’s, dus bijvoorbeeld van bedrijven of met een verzameling kattenfilmpjes, hebben niet langer een Like-knop. Kijk je dus op een pagina van een merk, van een bekend persoon of van acteur, dan kun je die niet langer van een duimpje voorzien.

Sowieso gooit Facebook het ontwerp van de pagina’s op de schop. Die Like-knop is weliswaar verdwenen, er zijn ook verbeteringen aangebracht op de pagina’s. Zo hebben ze een ander uiterlijk en andere menu’s. Wat ook wel interessant en vernieuwend is, dat is de mogelijkheid om Q&A’s te maken en de speciale News Feed. Het zijn allemaal aanpassingen waardoor de pagina’s net even wat meer mogelijkheden bieden om contact te leggen met fans, schrijft TechCrunch.

De Like-knop op Facebookpagina’s verdwijnt

Die Like-knop die verdwijnt, daar willen we wat langer bij stilstaan. Wat betekent dat? Volgens Facebook is dat expres. Net als bij de tests die Instagram doet is het idee dat de focus meer komt te liggen op de volgers, in plaats van de likes. Hierdoor gaat het wat algemener over hoeveel fans je pagina heeft en hoeveel mensen je bereikt -waarschijnlijk komen volgers vaker in aanraking met je posts dan mensen die een keer op een Like-knop hebben gedrukt. Vaak zal die laatste categorie een pagina ontvolgen, omdat deze niet meer interessant voor ze is. De Like blijft echter staan, waardoor het lijkt alsof het bedrijf van de betreffende pagina je ‘stamkroeg’ is.

De komende maanden krijgen alle pagina’s op Facebook deze behandeling, dus over een half jaar kun je geen enkele pagina meer van een ‘Like’ voorzien. Door alleen te concentreren op de volgers, is de daadwerkelijke populariteit van een pagina op Facebook beter te zien. Je kunt er veel van vinden, maar er is dus meer: News Feed is een fijne bijkomstigheid, want hierdoor kun je meteen de reacties van een bedrijf op opmerkingen van klanten zien. Je ziet daarbij snel waar je aan toe bent, want het komt regelmatig voor dat groten getale mensen dezelfde vraag hebben. Zo hoef je die niet meer zelf te stellen.

Nieuw Q&A-format op Facebook

Bedrijven kunnen er dus ook voor kiezen om van het nieuwe Q&A-format te kiezen, wat ook helpt bij het beantwoorden van prangende vragen. Je kunt via de pagina een vraag stellen, en wanneer het bedrijf een antwoord heeft gegeven, dan komt dit te staan in een Q&A. Er zijn voor de beheerders van de pagina trouwens ook nieuwe opties: er zijn nieuwe tools waardoor de toestemmingen voor de pagina meteen kunnen worden ingesteld.

Fotobron: Mizter_X94

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads