14.11.2014
Social Media

Facebook vernieuwt voorwaarden en beleidsregels

By: Redactie Dutchcowboys

BlogSocial Media

In het afgelopen jaar heeft Facebook weer een aantal nieuwe functies en instellingen toegevoegd zodat je als gebruiker meer uit Facebook kunt halen. Erin Egan, Chief Privacy Officer: “We hebben geluisterd naar de mensen die ons hebben gevraagd om beter uit te leggen hoe we informatie verkrijgen en gebruiken. Vandaag introduceren we Algemene informatie over privacy. Je krijgt tips en informatie en je komt te weten hoe je zelf beslist hoe je Facebook ervaart.” 

Ze vervolgt: “We bieden ook een voorstel voor het bijwerken van onze voorwaarden, het gegevensbeleid en het cookiebeleid zodat je kunt zien aan welke nieuwe functies we hebben gewerkt. We blijven de advertenties ook steeds verder verbeteren op basis van de apps en websites die je gebruikt en bieden jou meer opties voor dit soort advertenties. De komende zeven dagen kun je ons opmerkingen en suggesties sturen over onze updates.”

privacy-basics
privacy-basics

Algemene informatie over privacy

Algemene informatie over privacy biedt interactieve gidsen met antwoord op de vragen die vaak worden gesteld over het beheren van persoonlijke informatie op Facebook. Je komt er bijvoorbeeld meer te weten over het verwijderen van tags, het ontvrienden of blokkeren van gebruikers en hoe je een doelgroep selecteert voor je berichten. 

Er is al veel over privacy en Facebook geschreven, en dit is nu de nieuwste stap die ze zetten zodat je als gebruiker zeker weet dat je je informatie alleen deelt met de gewenste personen. Andere maatregelen hiervoor zijn onze privacycontrole, de herinnering voor mensen die openbare berichten plaatsen en de vereenvoudigde publiekselectie.

Haal meer uit Facebook

Mensen gebruiken de apps en diensten van Facebook iedere dag om in contact te blijven met de mensen, plaatsen en dingen waar ze om geven. De updates zijn aangepast aan de nieuwe producten die uitgerold worden om gebruikers een nog betere Facebook-ervaring te bieden. En er wordt ook beter in uitgelegd hoe de diensten precies werken. Hieronder geeft Erin Egan enkele belangrijke voorbeelden:

– Ontdek wat er bij jou in de buurt gebeurt. “We passen de beleidsregels zodanig aan dat we locatiegegevens ontvangen op basis van de functies die jij besluit te gebruiken. Miljoenen mensen checken zich in bij hun favoriete plaatsen en gebruiken optionele functies zoals Vrienden in de buurt. We werken aan manieren waarop jij de meeste relevante informatie te zien krijgt op basis van waar je bent en waar je vrienden mee bezig zijn. Als je er in de toekomst bijvoorbeeld voor kiest om te delen waar je bent, krijg je mogelijk menu’s te zien van restaurants in de buurt of updates van vrienden die in de buurt zijn.”

– Handiger aankopen doen. “We experimenteren in enkele regio’s met de knop Kopen, waarmee mensen producten kunnen ontdekken en kopen zonder dat ze Facebook daarvoor af hoeven te sluiten. We werken ook aan nieuwe manieren om transacties nog gemakkelijker en veiliger te maken.”

– Informatie zoeken over privacy op Facebook wanneer jij die nodig hebt. “Om informatie toegankelijker te maken, hebben we de tips en suggesties verplaatst naar Basisinformatie over privacy en hebben we broninformatie over onze beleidsregels speciaal voor de adverteerders en ontwikkelaars. Ons gegevensbeleid is korter en duidelijker gemaakt, zodat het eenvoudiger te lezen is.

– Begrijpen hoe we de informatie gebruiken die we ontvangen. “Als we bijvoorbeeld inzicht hebben in de batterij- en signaalsterkte kunnen we controleren of apps goed zullen werken op je apparaat. We vragen om toestemming om de locatie van je telefoon te gebruiken om optionele functies aan te bieden, zoals check-ins of het toevoegen van je locatie aan een bericht.

– Kom te weten hoe de groep Facebook-bedrijven en -apps samenwerken. “De afgelopen paar jaren is Facebook gegroeid en we willen ervoor zorgen dat je op de hoogte bent van onze groep bedrijven, apps en diensten. We gebruiken de informatie die we verzamelen om jouw ervaring te verbeteren. Als je bijvoorbeeld niet meer in je Instagram-account kunt komen, kun je je Facebook-gegevens gebruiken om je wachtwoord te herstellen. Niets in onze updates verandert iets aan de inzet van Instagram, WhatsApp en andere bedrijven om jouw gegevens en privacy te beschermen.”

– Je gegevens en advertenties. “Sommige mensen vragen hoe hun gegevens worden gedeeld met adverteerders. Na deze updates verandert daar niets aan. We helpen adverteerders om mensen te bereiken met behulp van relevante advertenties zonder dat we hen laten weten wie jij bent.”

Meer controle over advertenties

Facebook heeft van enkele mensen vernomen dat het moeilijk kan zijn om in te stellen welk soort advertenties je te zien krijgt als je meerdere apparaten en browsers gebruikt. In het verleden werd, als je ervoor koos om bepaalde soorten advertenties niet te zien te krijgen op je laptop, deze keuze mogelijk niet toegepast op de advertenties op je telefoon. Inmiddels gebruiken veel mensen meer dan 1 telefoon, tablet of browser en dus zou het eenvoudig moeten zijn om een keuze te maken en om die toe te passen op al je apparaten. 

Je kunt er nu voor kiezen dat je geen advertenties op Facebook te zien krijgt op basis van de apps en sites die je gebruikt. Je geeft dat aan via de Digital Advertising Alliance. Hier kan je zelfs de keuze maken met besturingselementen in iOS en Android. Je moet Facebook wel even laten weten waarom je dit soort advertenties niet wilt zien, en vervolgens wordt je beslissing automatisch toegepast op alle apparaten die je gebruikt om Facebook mee te openen. Iets dat helaas nog niet in Nederland beschikbaar is. Het is recent uitgerold naar Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Ierland en de UK.

Mocht je nou als gebruiker over bovenstaande nog opmerkingen, vragen of suggesties hebben. Dan kan je die via deze url doorgeven aan Facebook. Let op daar heb je maar 7 dagen de tijd voor!

Share this post