Social Media14.11.2014

Facebook vernieuwt voorwaarden en beleidsregels


Meer duidelijkheid over hoe Facebook werkt en hoe je je gegevens kunt beheren

In het afgelopen jaar heeft Facebook weer een aantal nieuwe functies en instellingen toegevoegd zodat je als gebruiker meer uit Facebook kunt halen. Erin Egan, Chief Privacy Officer: “We hebben geluisterd naar de mensen die ons hebben gevraagd om beter uit te leggen hoe we informatie verkrijgen en gebruiken. Vandaag introduceren we Algemene informatie over privacy. Je krijgt tips en informatie en je komt te weten hoe je zelf beslist hoe je Facebook ervaart.” 

Ze vervolgt: “We bieden ook een voorstel voor het bijwerken van onze voorwaarden, het gegevensbeleid en het cookiebeleid zodat je kunt zien aan welke nieuwe functies we hebben gewerkt. We blijven de advertenties ook steeds verder verbeteren op basis van de apps en websites die je gebruikt en bieden jou meer opties voor dit soort advertenties. De komende zeven dagen kun je ons opmerkingen en suggesties sturen over onze updates.”

privacy-basics
privacy-basics

Algemene informatie over privacy

Algemene informatie over privacy biedt interactieve gidsen met antwoord op de vragen die vaak worden gesteld over het beheren van persoonlijke informatie op Facebook. Je komt er bijvoorbeeld meer te weten over het verwijderen van tags, het ontvrienden of blokkeren van gebruikers en hoe je een doelgroep selecteert voor je berichten. 

Er is al veel over privacy en Facebook geschreven, en dit is nu de nieuwste stap die ze zetten zodat je als gebruiker zeker weet dat je je informatie alleen deelt met de gewenste personen. Andere maatregelen hiervoor zijn onze privacycontrole, de herinnering voor mensen die openbare berichten plaatsen en de vereenvoudigde publiekselectie.

Haal meer uit Facebook

Mensen gebruiken de apps en diensten van Facebook iedere dag om in contact te blijven met de mensen, plaatsen en dingen waar ze om geven. De updates zijn aangepast aan de nieuwe producten die uitgerold worden om gebruikers een nog betere Facebook-ervaring te bieden. En er wordt ook beter in uitgelegd hoe de diensten precies werken. Hieronder geeft Erin Egan enkele belangrijke voorbeelden:

– Ontdek wat er bij jou in de buurt gebeurt. “We passen de beleidsregels zodanig aan dat we locatiegegevens ontvangen op basis van de functies die jij besluit te gebruiken. Miljoenen mensen checken zich in bij hun favoriete plaatsen en gebruiken optionele functies zoals Vrienden in de buurt. We werken aan manieren waarop jij de meeste relevante informatie te zien krijgt op basis van waar je bent en waar je vrienden mee bezig zijn. Als je er in de toekomst bijvoorbeeld voor kiest om te delen waar je bent, krijg je mogelijk menu’s te zien van restaurants in de buurt of updates van vrienden die in de buurt zijn.”

– Handiger aankopen doen. “We experimenteren in enkele regio’s met de knop Kopen, waarmee mensen producten kunnen ontdekken en kopen zonder dat ze Facebook daarvoor af hoeven te sluiten. We werken ook aan nieuwe manieren om transacties nog gemakkelijker en veiliger te maken.”

– Informatie zoeken over privacy op Facebook wanneer jij die nodig hebt. “Om informatie toegankelijker te maken, hebben we de tips en suggesties verplaatst naar Basisinformatie over privacy en hebben we broninformatie over onze beleidsregels speciaal voor de adverteerders en ontwikkelaars. Ons gegevensbeleid is korter en duidelijker gemaakt, zodat het eenvoudiger te lezen is.

– Begrijpen hoe we de informatie gebruiken die we ontvangen. “Als we bijvoorbeeld inzicht hebben in de batterij- en signaalsterkte kunnen we controleren of apps goed zullen werken op je apparaat. We vragen om toestemming om de locatie van je telefoon te gebruiken om optionele functies aan te bieden, zoals check-ins of het toevoegen van je locatie aan een bericht.

– Kom te weten hoe de groep Facebook-bedrijven en -apps samenwerken. “De afgelopen paar jaren is Facebook gegroeid en we willen ervoor zorgen dat je op de hoogte bent van onze groep bedrijven, apps en diensten. We gebruiken de informatie die we verzamelen om jouw ervaring te verbeteren. Als je bijvoorbeeld niet meer in je Instagram-account kunt komen, kun je je Facebook-gegevens gebruiken om je wachtwoord te herstellen. Niets in onze updates verandert iets aan de inzet van Instagram, WhatsApp en andere bedrijven om jouw gegevens en privacy te beschermen.”

– Je gegevens en advertenties. “Sommige mensen vragen hoe hun gegevens worden gedeeld met adverteerders. Na deze updates verandert daar niets aan. We helpen adverteerders om mensen te bereiken met behulp van relevante advertenties zonder dat we hen laten weten wie jij bent.”

Meer controle over advertenties

Facebook heeft van enkele mensen vernomen dat het moeilijk kan zijn om in te stellen welk soort advertenties je te zien krijgt als je meerdere apparaten en browsers gebruikt. In het verleden werd, als je ervoor koos om bepaalde soorten advertenties niet te zien te krijgen op je laptop, deze keuze mogelijk niet toegepast op de advertenties op je telefoon. Inmiddels gebruiken veel mensen meer dan 1 telefoon, tablet of browser en dus zou het eenvoudig moeten zijn om een keuze te maken en om die toe te passen op al je apparaten. 

Je kunt er nu voor kiezen dat je geen advertenties op Facebook te zien krijgt op basis van de apps en sites die je gebruikt. Je geeft dat aan via de Digital Advertising Alliance. Hier kan je zelfs de keuze maken met besturingselementen in iOS en Android. Je moet Facebook wel even laten weten waarom je dit soort advertenties niet wilt zien, en vervolgens wordt je beslissing automatisch toegepast op alle apparaten die je gebruikt om Facebook mee te openen. Iets dat helaas nog niet in Nederland beschikbaar is. Het is recent uitgerold naar Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Ierland en de UK.

Mocht je nou als gebruiker over bovenstaande nog opmerkingen, vragen of suggesties hebben. Dan kan je die via deze url doorgeven aan Facebook. Let op daar heb je maar 7 dagen de tijd voor!

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Verder lezen over Privacy

Hoe bescherm je de data in je brein?

Het is niet ondenkbaar dat er straks ook mensen die geen lichamelijke beperkingen hebben met een breinchip rondlopen. Maar: hoe zorg je dat je breindata beschermd blijft?

Cybercrime30.09.2024

Hoe bescherm je de data in je brein?

Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer

Cybercrime16.09.2024

Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer

zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeer
Telegram modereert privégesprekken toch niet

Het leek erop dat Telegram van plan was om ook privégesprekken te gaan modereren, maar stelt nu dat dat niet zo is.

Social Media09.09.2024

Telegram modereert privégesprekken toch niet

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security