Social Media26.07.2018

Facebook verliest gebruikers in de VS en Europa en dat doet pijn


Facebook heeft de kwartaalcijfers gepresenteerd en voor het eerst is er een soort van reactie zichtbaar op het grote aantal schandalen en problemen die de social media-gigant heeft gehad in de laatste tijd. Er werd al een tijdje geklaagd over Facebook, maar het leek geen impact te hebben op gebruikers en vooral op adverteerders.

Nu is er eindelijk een dip, als je het al zo mag noemen. Het aantal dagelijkse actieve gebruikers is gewoon nog toegenomen, maar wel maar met 1,5 procent ten opzichte van het laatste kwartaal. Dat is niet alleen lager dan men op Wall Street verwachtte, maar ook de langzaamste groei ooit. Maar toch: het is nog steeds groei. Ongeveer hetzelfde geldt voor de advertentie-inkomsten, want ook die groeiden niet genoeg naar de smaak van investeerders en de beurs. Dat heeft er voor gezorgd dat het aandeel Facebook met bijna een kwart is gedaald, waardoor 147 miljard dollar aan (virtuele) waarde in rook is opgegaan.

Advertentie-inkomsten in gevaar

Facebook zelf gaf al aan dat de groei qua advertenties alleen maar minder zou gaan worden, omdat gebruikers inmiddels de tools hebben gekregen om hun data privé te houden en dat er voor gaat zorgen dat er nog minder advertentie-inkomsten gaan komen. Dat is allemaal echter nog wel te overzien. Een groter probleem is dat de beweging om te stoppen met Facebook heel langzaam maar wel zeker op stoom aan het komen is, want vooral in de VS en Europa is Facebook mensen aan het verliezen.

De dagelijkse actieve gebruikers zijn met 3 miljoen gedaald, wat bijna niks lijkt op het aantal Facebook-gebruikers. Het is echter wel de eerste keer in bijna vijf jaar dat dit is gebeurd. Als de trend zich voortzet kan dat serieus pijn gaan doen, want hoewel Amerika en Europa slechts een derde van de dagelijks actieve gebruikers uitmaken zorgen ze wel voor bijna driekwart van de omzet van Facebook.

Nog geen paniek

Dit wil allemaal nog niet zeggen dat Facebook dik in de problemen zit: alle lijntjes gaan gewoon nog omhoog en met 13 miljard dollar omzet liggen ze nog lang niet op hun kant, maar de rek lijkt er wel uit te zijn. Het lijkt er vooral op dat investeerders op de beurs langzaam beginnen door te krijgen wat veel gebruikers al weten: Facebook heeft een hoop issues die nog lang niet opgelost zijn en steeds meer mensen belonen dat met het minder gebruiken van de site. Ondanks het feit dat oproepen om helemaal te stoppen met de dienst nog niet heel succesvol blijken te zijn brokkelt de reputatie van Facebook wel steeds verder af. We zullen over een maand of drie weten of de trend zich voortzet.

[Afbeeldingen © naito8 – Adobe Stock]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads