Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Facebook heeft de kwartaalcijfers gepresenteerd en voor het eerst is er een soort van reactie zichtbaar op het grote aantal schandalen en problemen die de social media-gigant heeft gehad in de laatste tijd. Er werd al een tijdje geklaagd over Facebook, maar het leek geen impact te hebben op gebruikers en vooral op adverteerders.
Nu is er eindelijk een dip, als je het al zo mag noemen. Het aantal dagelijkse actieve gebruikers is gewoon nog toegenomen, maar wel maar met 1,5 procent ten opzichte van het laatste kwartaal. Dat is niet alleen lager dan men op Wall Street verwachtte, maar ook de langzaamste groei ooit. Maar toch: het is nog steeds groei. Ongeveer hetzelfde geldt voor de advertentie-inkomsten, want ook die groeiden niet genoeg naar de smaak van investeerders en de beurs. Dat heeft er voor gezorgd dat het aandeel Facebook met bijna een kwart is gedaald, waardoor 147 miljard dollar aan (virtuele) waarde in rook is opgegaan.
Advertentie-inkomsten in gevaar
Facebook zelf gaf al aan dat de groei qua advertenties alleen maar minder zou gaan worden, omdat gebruikers inmiddels de tools hebben gekregen om hun data privé te houden en dat er voor gaat zorgen dat er nog minder advertentie-inkomsten gaan komen. Dat is allemaal echter nog wel te overzien. Een groter probleem is dat de beweging om te stoppen met Facebook heel langzaam maar wel zeker op stoom aan het komen is, want vooral in de VS en Europa is Facebook mensen aan het verliezen.
De dagelijkse actieve gebruikers zijn met 3 miljoen gedaald, wat bijna niks lijkt op het aantal Facebook-gebruikers. Het is echter wel de eerste keer in bijna vijf jaar dat dit is gebeurd. Als de trend zich voortzet kan dat serieus pijn gaan doen, want hoewel Amerika en Europa slechts een derde van de dagelijks actieve gebruikers uitmaken zorgen ze wel voor bijna driekwart van de omzet van Facebook.
Nog geen paniek
Dit wil allemaal nog niet zeggen dat Facebook dik in de problemen zit: alle lijntjes gaan gewoon nog omhoog en met 13 miljard dollar omzet liggen ze nog lang niet op hun kant, maar de rek lijkt er wel uit te zijn. Het lijkt er vooral op dat investeerders op de beurs langzaam beginnen door te krijgen wat veel gebruikers al weten: Facebook heeft een hoop issues die nog lang niet opgelost zijn en steeds meer mensen belonen dat met het minder gebruiken van de site. Ondanks het feit dat oproepen om helemaal te stoppen met de dienst nog niet heel succesvol blijken te zijn brokkelt de reputatie van Facebook wel steeds verder af. We zullen over een maand of drie weten of de trend zich voortzet.
[Afbeeldingen © naito8 – Adobe Stock]
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024