Social Media18.02.2019

​Facebook/Tommy Hilfiger: Facebook slachtoffer van eigen advertentiebeleid


Dit stuk is interessant voor iedere site-eigenaar die advertenties van derden op zijn site heeft staan, maar ook voor merkhouders die zich geconfronteerd zien met advertenties van namaak. Als u online marketeer bent en u heeft zo’n merkhouder als klant, dan kunt u hem mooi naar dit artikel verwijzen.

Tommy Hilfiger namaakkleding

Tureluurs werden ze er van, bij Tommy Hilfiger. Steeds maar dezelfde advertenties op Facebook voor webshops met namaak van Tommykleding. Die advertenties – honderden stuks – stonden soms direct boven of onder die van de echte Tommy. Facebook verwijderde weliswaar op verzoek de advertenties maar liet het daar ook bij. Facebook wilde niet eens de NAW-gegevens van de adverteerders verstrekken.

Facebook bemoeit zich actief met advertenties – en is dus de klos

In plaats van de hosts van die webshops aan te schrijven, besloot Tommy om Facebook aan te pakken. Nou staat er in de wet een aansprakelijkheidsbeperking voor hosters. Een hoster die van niets weet, kan daardoor gewoonlijk volstaan met notice & takedown. Facebook bemoeit zich echter actief met de advertenties. In de eigen advertentierichtlijnen van Facebook staat immers dat advertenties van te voren worden gescreend en dat advertenties die inbreuk maken op merkrechten verboden zijn. Bij actieve bemoeienis met advertenties vervalt die wettelijke aansprakelijkheidsbeperking. Haar eigen regels deden Facebook dus de das om.

Facebook krijgt verbod op ‘advertentiesoort’

Tommy wilde dat Facebook “doeltreffende maatregelen” zou nemen om die adverteerders te blokkeren. Dat was een beetje vaag, want hoe moet je dan bepalen of Facebook zich aan het vonnis houdt? Tommy slaagde er wel in om een rechterlijk bevel te krijgen aan Facebook om voortaan geen advertenties meer toe te laten met de volgende kenmerken:

  • de woorden ‘Tommy Hilfiger’;
  • lage prijs of grote kortingen;
  • combinatie van drie of vier afbeeldingen;
  • de website waarnaar de advertentie doorklikt, is anders dan de website die in de advertentie wordt genoemd;
  • de omschrijving is in gebrekkig Engels of irrelevant voor de aangeboden artikelen;
  • vermelding van gratis bezorging;
  • adverteerders zijn Facebook ‘community’-pagina’s die kort voor het plaatsen van de advertentie zijn aangemaakt;

Door die specificatie was aardig zeker dat Facebook niet de plicht kreeg om adverteerders aan te pakken die gewoon legitiem bezig waren.

Tommy Hilfiger neemt vier hindernissen NAW-gegevens

Maar dan: de NAW-gegevens. Die krijg je niet zomaar, maar in dit soort gevallen wel, zoals hierna blijkt. De eerste hindernis: er moet sprake zijn van onrechtmatig handelen (juridisch voor ‘hoort niet’) door de adverteerders. De tweede hindernis: Tommy moet een ‘gerechtvaardigd belang’ hebben bij die gegevens. De eerste twee hindernissen waren duidelijk genomen. De derde hindernis: er mogen geen minder ingrijpende mogelijkheden zijn om te weten te komen wie er achter de advertenties zit. Natuurlijk kan Tommy wel de hosts van de webshops aanschrijven maar die zijn vaak snel uit de lucht of lastig traceerbaar, terwijl Facebook “als aanspreekpunt continuïteit biedt”. De vierde hindernis: de rechter gaat kijken wiens belang ‘het zwaarst weegt’. Die vierde hindernis werd echter ook genomen: de AVG (privacy) speelt niet bij commerciële inbreuk, en op grond van de wet moet een adverteerder toch al zijn gegevens in de advertentie vermelden. Bovendien strookte het verstrekken van NAW-gegevens met het eigen advertentiebeleid van Facebook.

Bij toekomstige inbreuk: briefje van Tommy is genoeg

Facebook moet nu alle accounts die gebruik maken van dezelfde NAW, e-mailadressen, telefoonnummers of IP-adressen als die van de ‘foute advertenties’ blokkeren, en alle gegevens van de inbreukmakers verstrekken. Voor een blokkade of afgifte van NAW-gegevens bij toekomstige inbreuk is geen vonnis meer nodig: een simpel briefje van Tommy is dan genoeg.

Moraal van dit verhaal

Kortom: als er iemand commerciële inbreuk maakt en jij bent/jouw klant is het slachtoffer, dan is het al snel zo dat de host de NAW-gegevens moet verstrekken. Ben jij/is jouw klant degene die inbreukmakende advertenties host, weet dan dat actieve bemoeienis met die advertenties (screening/monitoring) er toe kan leiden dat er bij jou/jouw klant sneller aansprakelijkheid ontstaat. NB: dit artikel is geen pasklaar antwoord op de vraag “wanneer moet een internetdienst NAW-gegevens van inbreukmakers verstrekken”; die vraag is immers te algemeen en dus niet te beantwoorden. Bij het vraagstuk ‘wanneer kan moet een advertentiehoster de NAW van commerciële inbreukmakers verstrekken?’ spelen bij de vierde hindernis – de belangenafweging – namelijk andere belangen dan bij het vraagstuk ‘wanneer moet een access provider de NAW achter een IP-adres verschaffen bij illegale downloads door een consument?’. Over die laatste vraag verschijnt op korte termijn een column van ons kantoor. Dus houd onze site in de gaten!

Hub Dohmen

Hub Dohmen is gespecialiseerd IE/IT/Technology-advocaat sinds 1988 en oprichter (2003) van een supergespecialiseerd advocatenkantoor met medewerkers die opgeleid zijn en werkervaring hebben in techniek/IT, design en kunst, met als specialismen: intellectuele eigendom (octrooien, modellen, merken, auteursrecht, design, kunst, handelsnamen) enerzijds en IT en technische kwesties anderzijds. Dohmen advocaten: een kantoor met medewerkers die techneut zijn, designer zijn, computers bouwen, kunstenaar zijn, internetwizard zijn, werkzaam zijn c.q. waren in IT, techniek en kunst. Met een passie voor de kruising waar de werelden van techniek, ontwerp, kunst, creatie en het recht elkaar treffen en dit alles bezien door de bril van duurzame oplossingen, ofwel: hoe laten we deze wereld beter achter voor onze kinderen dan hij is.

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Verder lezen over Online Advertising

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

In Nederland hebben we nog geen advertentie-abonnement, maar in sommige andere landen wel. Het Verenigd Koninkrijk en Canada zijn landen waar mensen kunnen Netflixen zonder dat ze zich blauw betalen, omdat ze dan wat reclame krijgen voorgeschoteld. Een handig abonnement als je minder kwijt wil zijn aan de streamingdienst, maar het komt ook met een groot nadeel: Basic gaat verdwijnen.

Entertainment29.08.2024

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads