Dat Facebook veel interesse heeft in VR mag wel duidelijk zijn, maar ze zijn nu zo ver dat ze ook VR-ervaringen in de algemene tijdlijn gaan zetten. De eerste (commerciële) applicatie die dat doet is de promotie voor de nieuwe Jumanji-film. Als je dus altijd al The Rock wilde zien alsof ‘ie naast je staat is dit je kans.
De ‘Welcome to the Jungle‘ Jumanji 360-app, waarin je simpel dingetjes moet aanwijzen door rond te kijken, werkt zowel met 360-graden video (dus de Google cardboards) en met echte VR-brillen zoals een Oculus Rift of HTC Vive.
Of ja, werkt: ik heb even geprobeerd om met mijn Rift het ‘spel’ te spelen maar zonder een aparte VR-browser geïnstalleerd te hebben (in mijn geval een specifieke versie van Firefox) werkt het allemaal niet. Zelfs met die versie zag ik wel dat de tracking van mijn headset werd gevolgd, maar ik kreeg niks op mijn scherm.
Wat dat betreft is Facebook nog te vroeg. Het is gaaf dat ze met hun React VR platform de mogelijkheid creëren om rechtstreeks in Facebook VR-content te laten zien, maar zo lang de achterliggende technologie om VR te kijken nog niet in alle browsers zit blijft het gedoe om met welke VR headset dan ook dit soort content te bekijken.
Als je als gebruiker bijna elke keer opnieuw door hoepels moet springen om de content aan de praat te krijgen gaat de lol er snel vanaf. Dat maakt het ook vreemd dat Facebook nu al dit soort content in hun nieuwsfeed gaat steken, als de kinderziektes er nog lang niet uit zijn.
[Afbeeldingen © Sony Pictures]