Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Wat je wel en niet te zien krijgt in de nieuwsfeed van Facebook leidt nogal eens tot verontwaardiging bij veel gebruikers van het sociale netwerk. Facebook wil daar iets aan gaan doen. Dat wil zeggen, ze beginnen met het testen van tools die gebruikers in staat moeten stellen meer controle te krijgen over de onderwerpen die in de nieuwsfeed getoond wordt.
Meer controle over inhoud nieuwsfeed
Onderdeel van de nieuwe tools zijn opties om meer of juist minder content van vrienden, familie, groepen en pagina’s waar gebruikers mee bevriend zijn, in de nieuwsfeed te laten verschijnen. Daarnaast worden bepaalde bestaande functie, zoals Favorieten, Snooze, Ontvolgen en Opnieuw verbinden, beter toegankelijk gemaakt.
In eerste instantie worden de nieuwe tools getest onder een kleine groep geselecteerde gebruikers en bedrijven, wereldwijd. Facebook streeft ernaar om de nieuwe tools in de loop van 2022 breed beschikbaar te maken.
Meer controle voor bedrijven
De tools beperken zich echter niet tot controle voor particuliere gebruikers. Ook bedrijven krijgen straks meer controle over welke gebruikers hun content en advertenties te zien krijgen. Zo kunnen zij straks bepalen dat advertenties niet vertoond worden in nieuwsfeeds van gebruikers die zich interesseren voor bepaalde onderwerpen. Vooralsnog zal die controle alleen mogelijk zijn in combinatie met Engelstalige onderwerpen. Bij de eerste tests met bedrijven is gekozen voor de volgende onderwerpen: Facebook News and Politics en Politiek, Tragedy and Conflict en Debated Social Issues.
Uit gesprekken met de branche bleek echter al dat deze oplossing mogelijk niet de behoeften van elke adverteerder oplost. Sommige adverteerders gaven aan dat ze behoefte hebben aan meer controle opties. En dan met name de mogelijkheid om nog gedetailleerder op de inhoud van content te sturen.
De nieuwe tools maken uit van Facebooks voortdurende streven om mensen meer controle te geven over de nieuwsfeed. Het sociale netwerk wil gebruikers de mogelijkheid geven om meer updates (en advertenties) te zien die aansluiten bij hun persoonlijke voorkeuren en content die ze liever niet willen zien kunnen uitsluiten.
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024