Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Facebook geeft en Facebook neemt. In dit geval nemen ze bij alle uitgevers van nieuws- en entertainment-sites, want het platform test een nieuwe versie van de tijdlijn waarin alleen posts van vrienden en familie te zien is.
Het experiment, gemeld door The Guardian, wordt op dit moment in het Oostblok getest, maar het hoofd van het nieuwsoverzicht Adam Mosseri haastte zich om in een blog te verduidelijken dat er nu nog geen plannen zijn om die test te gaan uitbreiden.
Persoonlijke verhalen
De test is bedoeld om te kijken of gebruikers echt een aparte plek voor persoonlijke verhalen willen hebben. Dat was blijkbaar een vraag van veel gebruikers, zo zegt de social media-gigant. De feedback van het experiment wordt verzameld en daar blijft het voor nu bij.
Het is een richting die Facebook toch al uit wilde, die meer persoonlijke feed, maar dat gaat wel voorbij aan hoe belangrijk de aanwezigheid van andere pagina’s in het nieuwsoverzicht is voor de Facebook-beleving zoals we hem nu kennen. Je zou zeggen dat ze hun eigen platform niet snappen, maar dat doen ze – en maar al te goed.
Door een strikte scheiding tussen vrienden, familie en dan pas de hele rest te maken worden heel veel pagina’s ineens niet meer levensvatbaar. Niet alleen dat, je Facebook-feed wordt ook een stuk saaier en deze beweging lijkt dan ook voornamelijk bedoeld om uitgevers het mes op de keel te zetten.
Gevaarlijk
Het frappante is namelijk dat de betaalde posts van bedrijven gewoon nog overal te zien zijn, ook in de vrienden & familie-tijdlijn. Dat maakt wel duidelijk dat de drijfveer van Facebook niet per se de gebruikers zijn die hier om gevraagd zouden hebben.
Uitgevers worden hier logischerwijs niet blij van: bij een test in Slovenië verloren pagina’s in twee dagen twee derde van hun bereik, wat catastrofaal zou zijn voor iedereen die niet kan betalen voor bereik. Organisch bereik zakt helemaal in, zeker voor sites die het moeten hebben van grappige dingen die rondgaan omdat iedereen ze ziet langskomen en deelt. Geloof maar dat dit met argusogen in de gaten wordt gehouden.
[Afbeeldingen © naito8 – Adobe Stock]
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Online Advertising
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024
AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads
Video29.05.2024