Social Media22.06.2016

Facebook sluit deals met mediabedrijven en celebrities voor Facebook Live


Facebook heeft contracten gesloten met ongeveer 140 mediabedrijven en celebrities om video’s te maken voor de functie om live te streamen op Facebook. Zo krijgen BuzzFeed en The New York Times 3 miljoen dollar om een jaar lang live uit te zenden via Facebook. CNN heeft een contract van 2,5 miljoen dollar. Dat meldt The Wall Street Journal.

Facebook betaalt de bedrijven en beroemdheden dus om Live te gebruiken. In totaal zou er 50 miljoen dollar gestoken zijn in de contracten en 17 contracten hebben een waarde van meer dan 1 miljoen dollar. Verder hebben Vox Media, Mashable en The Huffington Post ook een deal met Facebook gesloten.

Armin van Buuren en Hardwell

Naast bedrijven heeft Facebook ook deals gemaakt met bekende mensen, zoals Gordon Ramsay, maar ook ‘onze’ DJ’s Armin van Buuren en Hardwell. Ook FC Barcelona heeft een contract afgesloten, net als het Metropolitan Museum en het American Museum of Natural History in New York. Hoeveel zij hiermee verdienen, is niet bekend. De contractwaardes zijn gebaseerd op de populariteit van de bedrijven en personen op Facebook, het aantal uitzendingen dat ze willen doen en mogelijk ook de lengte van de individuele uitzendingen.

Waarschijnlijk wil Facebook zijn gebruikers meer aan zich binden door contracten af te sluiten met uitgevers en celebrities. Zodra iemand een livestream start, krijgen de volgers namelijk een melding. CEO Mark Zuckerberg durft erop te wedden dat live video’s op deze manier ervoor zorgen dat mensen langer op Facebook blijven en meer betrokken raken.

Meer video’s op Facebook

Facebook staat natuurlijk al bekend als platform waar veel video’s op verschijnen. En dat worden er alleen maar meer. Tenminste, dat is de voorspelling. De tests van Facebook wijzen uit dat gebruikers gemiddeld drie keer langer naar een live video kijken dan naar een normale video. Dit is natuurlijk ook erg interessant voor bedrijven om op deze manier meer exposure te creëren voor hun merk.

Meest bekeken live video op Facebook

In april zetten twee BuzzFeed-medewerkers een live video online van een watermeloen waar ze steeds een nieuw elastiekje omheen bonden, totdat ‘ie klapte. Deze video was destijds de best bekeken live video op Facebook met 10,8 miljoen views. Toen kwam in mei Candace Payne, die zichzelf filmde in haar auto terwijl ze een Chewbacca-masker uitpakte. Deze video ging viral en werd 157 miljoen keer bekeken.

Tedje van Gils

Tedje is blogger voor Stylecowboys, Dutchcowboys en Travelvalley. Verder is ze tekstschrijver bij Red Banana. Ze is film- en serieverslaafd en houdt van lekker eten, reizen en beauty.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt