Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Facebook doet haat best om mee te werken met mediabedrijven. Uitgevers waren zo boos op Facebook dat er sprake was van een rechtszaak en om dat een beetje te temperen kregen de uitgevers wat ze wilden: een betaalmuur voor hun artikelen en een goede, heldere mogelijkheid om abonnementen af te sluiten.
Die tool komt in de komende paar weken uit en mensen die Facebook op hun smartphone bekijken kunnen dan na het bekijken van een paar gratis artikelen makkelijk een abo regelen voor het blad waar al dat interessants vandaan komt.
Er komt echter geen iOS-versie van de Facebook-app waar die functie in zit. De reden? Apple wil per sé 30 procent van alle inkomsten die gegenereerd worden uit de abonnementen hebben en dat is Facebook (en de uitgevers) te gortig.
Facebook wil dat al het geld wat gegenereerd wordt door deze constructie juist naar de uitgevers gaat, want dat is de reden dat ‘ie bestaat. Na maanden van vruchteloos overleg heeft Facebook dus nu maar besloten dat Apple het zich maar uitzoekt en brengt het de versie van hun app met die tool er in alleen maar uit voor Android.
Apple houdt vast aan haar principe: als iedereen buiten de App Store om betalingen kan gaan doen loop het bedrijf het risico om de uiterst lucratieve in-app aankopen kwijt te raken, want niemand wil graag de 30 procent ‘Apple tax’ betalen, maar in de App Store staan des te meer. Er is dus wel iets voor te zeggen, maar deze situatie is toch iets anders en de houding van Apple zorgt er voor dat de uitgevers uiteindelijk de dupe zijn.
[Afbeeldingen © mitrija – Adobe Stock]
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024