De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Facebook verandert haar algoritmes vaker dan dat wij überhaupt tijd hebben om onze newsfeed te bekijken (bij wijze van spreken natuurlijk), ook nu zijn de algoritmes weer aangepast.
Dit keer is de tijd die je besteedt aan het lezen van een berichtje bepalend voor je newsfeed. Voorheen was het vooral belangrijk hoeveel van je Facebookvrienden het bericht liken, hoeveel er op reageerden en hoe vaak het gedeeld werd, maar dat blijkt niet langer zo te werken.
In een blogpost die eind vorige week geplaatst is door Facebook vertelt software engineer Ansha Yu “Het is niet zo simpel als gewoon de seconden tellen die gespendeerd zijn aan het lezen van een post. Sommige mensen lezen een verhaal in 10 seconden en vinden het leuk, anderen lezen het misschien in 10 seconden omdat ze een langzame internetverbinding hebben.”
Maar volgens Yu is er een oplossing: “We ontdekten dat wanneer mensen significant meer tijd aan een bepaald verhaal in hun newsfeed besteedden, dit een goede graadmeter is dat het een onderwerp is dat ze leuk vinden.”
Heel concreet, als jij een paar minuten door de foto’s van de bruiloft van je zus hebt gebladerd, is de kans groot dat jij vergelijkbare posts te zien krijgt. Daar hoef je geen reactie of comment voor achter te laten.
Eerder dit jaar paste Facebook ook al enkele malen de algoritmes aan. Zo komen er minder posts van Facebook Pages in je feed voorbij en meer berichten van vrienden.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023