Social Media16.06.2015

Facebook past newsfeed algoritme wéér aan


Dit keer is tijd de bepalende factor

Facebook verandert haar algoritmes vaker dan dat wij überhaupt tijd hebben om onze newsfeed te bekijken (bij wijze van spreken natuurlijk), ook nu zijn de algoritmes weer aangepast.

Dit keer is de tijd die je besteedt aan het lezen van een berichtje bepalend voor je newsfeed. Voorheen was het vooral belangrijk hoeveel van je Facebookvrienden het bericht liken, hoeveel er op reageerden en hoe vaak het gedeeld werd, maar dat blijkt niet langer zo te werken.

In een blogpost die eind vorige week geplaatst is door Facebook vertelt software engineer Ansha Yu “Het is niet zo simpel als gewoon de seconden tellen die gespendeerd zijn aan het lezen van een post. Sommige mensen lezen een verhaal in 10 seconden en vinden het leuk, anderen lezen het misschien in 10 seconden omdat ze een langzame internetverbinding hebben.”

Maar volgens Yu is er een oplossing: “We ontdekten dat wanneer mensen significant meer tijd aan een bepaald verhaal in hun newsfeed besteedden, dit een goede graadmeter is dat het een onderwerp is dat ze leuk vinden.”

Heel concreet, als jij een paar minuten door de foto’s van de bruiloft van je zus hebt gebladerd, is de kans groot dat jij vergelijkbare posts te zien krijgt. Daar hoef je geen reactie of comment voor achter te laten.

Eerder dit jaar paste Facebook ook al enkele malen de algoritmes aan. Zo komen er minder posts van Facebook Pages in je feed voorbij en meer berichten van vrienden.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt