Annemerel schrijft op haar eigen lifestyle blog en werkt daarnaast als freelance redacteur. Je maakt haar blij met goed eten, nieuwe gadgets en hardlopen
Als beheerder van een Facebookpagina heb je het waarschijnlijk al lang gemerkt, eerder deze maand heeft Facebook wederom zijn algoritmes aangepast. Voor veel merken betekent dit, dat berichten een stuk minder mensen bereiken. Maar wat heeft Facebook nu precies aangepast en hoe zorg je ervoor dat je je Facebookberichten toch je publiek bereiken?
Er zijn drie soorten berichten die volgens Facebook specifiek geweerd worden uit de tijdlijnen van volgers.
– Berichten die er specifiek op gericht zijn mensen een product te laten kopen of een App te installeren.
– Berichten die er op gericht zijn mensen aan promoties en winacties mee te laten doen, zonder echte context.
– Berichten die exact dezelfde inhoud van reclame gebruiken.
De post van het nep-account hieronder illustreert hetgeen waar Facebook op dit moment tegen vecht.
Het lijkt op het eerste gezicht een onschuldige post over een aankondiging van een TV programma. Wanneer ze het hierbij gelaten hadden, was er met de post niets aan de hand. Maar de post gaat verder, er wordt gelinkt naar een pagina waar een DVD gekocht kan worden, een deze commerciële links wil Facebook nu net tegengaan.
De achterliggende reden van Facebook om de algoritmes aan te passen, is dat Facebook gebruikers meer betrokken willen hebben. Ze willen dat berichten geliked, becommentarieerd en het liefst ook nog gedeeld worden. Berichten die Facebook weert, zijn over het algemeen berichten waar weinig engagement bij is.
De nieuwe algoritmes van Facebook hoeven geen grote invloed op merken te hebben. De veranderingen in het algoritme veranderen niet veel van eerdere pogingen om betrokkenheid op Facebook te vergroten. Puur commerciële content deed het al langer slecht op Facebook.
Het is voor merken nog steeds mogelijk om berichten te genereren die een groot aantal volgers bereiken. Maar dan moet er wel voor gezorgd worden dat het een bericht is dat veel engagement oplevert. En hiervoor is het belangrijk om je doelgroep en fans goed te kennen en te weten wat zorgt voor de meeste engagement.
Wil je toch je sales een boost geven? Dan is het essentieel dat je vanaf het begin af aan de post boost. Daarnaast kun je je post ook een ‘dark post’ maken, een post die wel bij mensen in hun tijdlijn verschijnt, maar die niet op je eigen tijdlijn komt te staan. Een overcommerciële post kan er namelijk ook voor zorgen dat andere (niet commerciële) berichten op Facebook ook minder mensen zullen bereiken.
Converseren met je fans – bijvoorbeeld door op reacties te reageren – zorgt ervoor dat je pagina ook meer engagement krijgt en je berichten dus meer mensen zullen bereiken.
Bottom line is, Facebook zal bedrijven nooit volledig willen weren van Facebook, ze zijn de belangrijkste bron van inkomen. Wanneer je meewerkt met het ‘spel’ van Facebook, is Facebook nog steeds een zeer handige tool om publiek te activeren.
Verder lezen over Bedrijven
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws06.11.2024
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024
Winnaar van de Top 250 Golden Scaler AwardDC Business11.10.2024
5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Search26.09.2024
Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps
DC Business23.09.2024
Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten
Lifestyle04.09.2024
5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket
DC Business30.08.2024
De zakelijke voordelen van regelmatige gehoortests voor werknemers
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024