Het nieuwsoverzicht van Facebook gaat op de ‘schop’! Verschillende gebruikers hebben hun zorgen geuit en als reactie daarop heeft Facebook besloten om meer berichten van vrienden, familie en gebruikers op de tijdlijn te tonen. Berichten en video’s van organisaties en media moeten hiervoor plaatsmaken.
Het doel van Facebook is om berichten te laten zien die het meest interessant zijn voor jou. Op dit moment gaat er zoveel informatie rond op Facebook dat het gewoonweg teveel is om allemaal te consumeren. Daar gaat Facebook nu dus op inspelen. De berichten die je de komende weken in je tijdlijn gaat zien, zullen voornamelijk afkomstig zijn van je vrienden en familie. Like je op dit moment alle foto’s, berichten, updates van je broer, zus, vriend of vriendin? Deze berichten gaat Facebook nu dus aan de top van de nieuwsfeed plaatsen. Zo mis je geen enkel bericht meer.
Voor bedrijven en nieuwsmedia is dit overigens minder goed nieuws. Facebook verwacht dat het bereik en verkeer voor sommige pagina’s zal dalen. De specifieke impact kan per bedrijf veranderen, omdat dit afhankelijk is van de samenstelling van het publiek. Wanneer je als bedrijf bijvoorbeeld berichten, foto’s of video’s plaatst waarop veel likes en reacties komen, zal de impact van de daling in het verkeer veel minder zijn dan wanneer er bijna geen interactie is. Belangrijk is dus om als organisatie berichten te plaatsen die aansluiten bij de interesses van het publiek.
De komende weken gaat Facebook dit nieuwe algoritme uitrollen. Wat vind jij van deze update?