Het is een beetje lullig: je huurt een bureau in om je te helpen in de strijd tegen fake news en een van de eerste bevindingen die het doet is dat jouw bedrijf niet genoeg transparantie biedt op dat vlak. Werk aan de winkel voor Facebook, dat de opmerking kreeg van het Engelse Full Fact.
Laten we positief beginnen: het is goed dat Facebook erkent dat fake news op zijn platform een probleem is en dat het er ook iets tegen wil gaan doen. Daarop heeft het diverse bureaus ingehuurd om de boel te onderzoeken en één ervan komt alvast met een belangrijke conclusie, namelijk dat Facebook niet open genoeg is om echt iets te kunnen doen tegen fake news.
In dit rapport is te lezen dat er twee urgente zaken zijn waar Facebook iets aan moet doen om goed onderzoek te kunnen laten doen naar fake news en het zo een vuist te kunnen bieden. De eerste is dat de schaal van het onderzoek de boel ingewikkeld maakt, zo stelt Full Fact. Enerzijds is de schaal van het onderzoek dat wordt verricht in 42 verschillende talen over de hele wereld door die verschillende culturen heel ingewikkeld en groot, anderzijds is Facebook zo’n groot bedrijf met zoveel data, dat het ook weer meer onderzoekers nodig heeft. Het is dus eigenlijk een te grote onderneming om het onderzoek goed uit te kunnen voeren.
En dan is er dus die openheid: Facebook moet van Full Fact meer data delen, zodat er beter kan worden gecheckt. Checken doet Full Fact trouwens vol enthousiasme: het onderzoekt posts die door gebruikers zijn ‘geflagged’, dus gemarkeerd wegens hun foutieve of anderzijds verdachte content. Full Fact heeft 96 feitenchecks gedaan waarvan er 59 onjuist of nep blijken te zijn. 19 ervan waren ofwel de waarheid ofwel een leugen: zeven stuks waren een mening en zes waren satire. Dus, het opzienbarende feit is dat slechts vijf posts waarheid bleken te zijn.
En onder die posts zitten vaak zaken die echt kwaad kunnen, zoals het verkeerde advies aan mensen om hard en langdurig te hoesten als ze een hartaanval hebben. Kortom, het algoritme van Facebook heeft nog wel wat werk aan de winkel om te zorgen dat die foutieve informatie er automatisch uitgefilterd wordt. Maar er is ook werk aan de winkel op het gebied van transparantie: er zijn al onderzoeksorganisaties die uit het project zijn gestapt wegens het niet open genoeg zijn van Facebook.
Niet echt goed nieuws voor het social mediaplatform dus. Facebook lag al onder vuur waar het gaat om fake news. Het heeft gezegd dat het niet zijn rol was om fake news te verwijderen tijdens de Australische verkiezingen, want volgens topman Simon Milner haalt het bedrijf alleen content weg die in strijd is met de ‘community standaarden’ en dus niet content die de een zijde van een politiek debat als foutief ziet.