Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Het is Facebook vorig jaar gelukt om Giphy te kopen. Het gifjesplatform kon dan perfect geïntegreerd worden in Zuckerbergs social media-imperium, bestaande uit WhatsApp, Instagram en Facebook. Dat moet nu echter worden teruggedraaid, omdat Facebook en Giphy samen te machtig zijn: ze schaden de concurrentie op het gebied van online advertenties.
Giphy
Giphy werd in 2013 gelanceerd vanuit de Verenigde Staten. Vanaf het begin af aan is het al een platform waarop je gifjes kunt vinden. Dit zijn kleine video’s zonder play-knop, die uit zichzelf blijven afspelen in een loop. In principe was het eerst een losstaand platform, en dat is het nog steeds, maar er zijn wel op diverse social media-platformen integraties ontstaan, waardoor je vanuit een app direct een gifje kunt zoeken om aan een post toe te voegen.
Giphy is in al die jaren uitgegroeid tot het grootste platform voor gifjes. Niet alleen voor klassieke stukjes uit bekende series en films, maar juist ook voor heel recente gebeurtenissen. Je kunt uit een video heel makkelijk snel een gif maken en uploaden op het platform. Hierdoor staan er heel snel relevante fragmentjes als gifs op Giphy en dat maakt het zo’n enorm succes.
Facebook heeft Giphy vorig jaar gekocht voor 400 miljoen dollar (ongeveer 350 miljoen euro). De Britse mededingingsautoriteit heeft na onderzoek aangegeven dat de samenwerking tussen Giphy en Facebook zodanig intensief is, dat er oneerlijke verhoudingen ontstaan op de online advertentiemarkt. Een potentiële concurrent van Facebook zou geen kans meer maken door hoe zeer Giphy en Facebook elkaar versterken. Facebook kan namelijk gifjes op andere social media verbieden of zelfs toestaan tegen ‘betaling’ van gebruikersgegevens.
Facebook heeft nog even tijd om een goed antwoord te bedenken. Sowieso hoeft het niet direct actie te ondernemen. Facebook en Giphy mogen allebei tot 2 september reageren. Het gaat echter nu alleen nog om de eerste conclusies van Britse mededingingsautoriteit, dus het kan zijn dat het met meer vragen komt. Facebook zal waarschijnlijk zijn poot stijf houden, want het heeft al gezegd dat het geen interesse heeft in het sluiten van compromissen.
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Online Video
Video01.11.2024
TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden
Video18.10.2024
YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg
Artificial Intelligence16.10.2024
Adobe introduceert generatieve AI-video’s op basis van foto’s
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Online09.10.2024
Zoom krijgt veel meer integraties met AI
Artificial Intelligence04.10.2024
Meta gaat de strijd aan met Sora met AI-videomaker Movie Gen
Video04.10.2024
Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts
Social Media22.09.2024