Social Media12.07.2019

Facebook legt uit waar jouw advertenties vandaan komen


Soms is het vrij duidelijk. Je hebt een paar schoenen in een webshop gezien, of een vlucht naar een bepaalde tropische bestemming en je ziet dat paar schoenen en die vluchten naar dat tropische oord nog wekenlang terug op Facebook.

Soms is het net wat minder duidelijk waarom een bepaald bedrijf je maar blijft stalken met bepaalde reclames. Facebook heeft een paar jaar geleden al een functie geïntroduceerd waarbij je kunt zien waarom je een bepaalde reclame krijgt voorgeschoteld, maar dit was voor veel gebruikers toch nog niet duidelijk genoeg. Daarom introduceert het nu twee nieuwe manieren om inzichtelijk te krijgen waar die reclames precies vandaan komen.

Waarom zie ik deze advertentie?

De ‘waarom zie ik deze advertentie’ functie is niet nieuw, maar waar deze functie in het verleden slechts een of twee relevante redenen gaf zoals informatie over demografie of een website die je bezocht hebt, komt nu uitgebreidere informatie. Je ziet bijvoorbeeld de interesses en de categorieën die overeenkomen met een specifieke advertentie.

Het wordt ook duidelijker gemaakt hoe Facebook weet dat deze informatie voor jou interessant is. Zoals bijvoorbeeld de website die je bezocht hebt en de pagina die je leuk vindt.

Daarnaast wordt de mogelijkheid om je reclame voorkeuren aan te passen uitgelicht. Mocht er bijvoorbeeld een categorie bijstaan waarvan jij denkt ‘ja, hallo, hier hoef ik helemaal geen reclames van te zien’ dan kun je dit via deze pagina ook uitschakelen. Dit was eerder ook al mogelijk, maar de functie zat goed verstopt, waardoor maar weinig gebruikers hier gebruik van maakte.

Reclame voorkeuren

Ook reclame voorkeuren krijgt een update. Hierin komt nu duidelijker naar voren welke bedrijven jouw informatie op een lijst hebben staan, zoals mailadressen en telefoonnummers. Er zijn twee lijsten.

  • Adverteerders die een lijst hebben geüpload met jouw informatie en hierop geadverteerd hebben. Deze lijst bevat adverteerders die een lijst met jouw informatie hebben geüpload en gebruikt hebben voor tenminste een advertentie in de laatste zeven dagen. Een voorbeeld: een gym dat een lijst met emailadressen van klanten heeft geüpload en gebruikt heeft voor advertenties.
  • Bedrijven die een lijst geüpload hebben en gedeeld hebben met jouw informatie. Deze lijst helpt je third parties te gebruiken. In deze lijst zie je bedrijven die jouw informatie hebben geüpload, samen met de adverteerder die die informatie gebruikt heeft om je een advertentie voor te schotelen in de laatste negentig dagen.

Feit blijft dat het soms redelijk angstaanjagend is hoeveel Facebook van je weet, maar via deze nieuwe en geüpdate features kun je net iets beter achterhalen waarom bepaalde reclames je lijken te blijven achtervolgen.

Annemerel de Jongh

Annemerel schrijft op haar eigen lifestyle blog en werkt daarnaast als freelance redacteur. Je maakt haar blij met goed eten, nieuwe gadgets en hardlopen

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Verder lezen over Online Advertising

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

In Nederland hebben we nog geen advertentie-abonnement, maar in sommige andere landen wel. Het Verenigd Koninkrijk en Canada zijn landen waar mensen kunnen Netflixen zonder dat ze zich blauw betalen, omdat ze dan wat reclame krijgen voorgeschoteld. Een handig abonnement als je minder kwijt wil zijn aan de streamingdienst, maar het komt ook met een groot nadeel: Basic gaat verdwijnen.

Entertainment29.08.2024

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads