Social Media22.01.2018

Facebook laat gebruikers zelf bepalen wat betrouwbaar nieuws is


Hoezo achterstevoren?

Sinds Mark Zuckerberg zich stellig heeft voorgenomen om nog dit jaar Facebook te gaan fixen is het bedrijf hard bezig om manieren te verzinnen om die wens ook realiteit te maken. Onderdeel daarvan zijn de veranderingen aan de nieuwsfeed die de nadruk gaat leggen op gebruikers in plaats van merken en nieuwsorganisaties.

Een nieuw onderdeel daarvan zou ook moeten worden dat gebruikers mogen gaan aangeven welke nieuwsorganisaties ze vertrouwen. Dat zou beter werken dan dat Facebook of ‘experts’ het moeten doen, zo zegt het social media kanaal. De bijbehorende uitleg van Zuck klink op het eerste gezicht goed: er is te veel sensatiezucht, misinformatie en polarisatie en daarom moet het nieuws dat op Facebook verschijnt goed zijn.

Objectiviteit

Om dan echter te zeggen dat de gebruikers zelf het objectiefste zouden zijn in het bepalen van welke nieuwsbronnen het meest betrouwbaar zijn is een gekke sprong. Want als Facebook-gebruikers één ding bewezen hebben in de afgelopen twee jaar is dat ze niet goed zijn in het herkennen van nepnieuws en het niet zo belangrijk vinden of iets waar is, als het maar in de lijn van hun persoonlijke geloof ligt.

Om dan nu, nadat iedereen op grote schaal aan het twijfelen is gebracht wie ze überhaupt nog kunnen vertrouwen, de keuze in de schoot van de gebruikers te werpen lijkt geen goed idee. Sterker nog: als je ziet hoe gepolariseerd iedereen lijkt te zijn geworden (zeker in de VS, waar deze strategie het eerste getest is) zou je zeggen dat iedereen gewoon elke organisatie die het ‘juiste’ nieuws brengt als betrouwbaar en informatief aanmerkt. Elke organisatie die neutraal en met enige mate van objectiviteit probeert het nieuws te verslaan heeft dan niet genoeg ‘aanhangers’ om goed uit het algoritme te komen, vermoedelijk.

Ook is niet duidelijk of mensen als onderdeel van deze test ook vragen krijgen over nieuwsbronnen die ze normaal niet bekijken. Het systeem vraagt aan gebruikers van bepaalde nieuwsbronnen of ze bekend zijn bij de gebruikers, of ze het nieuws informatief vinden en of het relevant is voor de lokale gemeenschap van de gebruiker.

Niet waar

Weet je welke vraag er niet bij staat? Of gebruikers denken dat de informatie die de bron doorgaans brengt waar is of blijkt te zijn. Noem me ouderwets, maar het huidige klimaat waarin de waarheid ook maar gewoon een mening is helpt niet mee. Door met vragenlijstjes te werken weet je zeker dat de gemiddelde niet-geïnteresseerde Facebookgebruiker niet weet hoe snel ‘ie dat venster moet wegklikken, zodat alleen het handjevol toch al geëngageerde mensen die Facebook nog niet ontvlucht zijn en de tienduizenden trollen mogen gaan bepalen wat betrouwbaar is. Dat gaat vast goed.

Maar goed, laten we eerst maar eens kijken hoe Facebook die ‘Facebook’s next top news’ gaat afhandelen: misschien is het algoritme wel slim genoeg, werkt het uiteindelijk en wordt het nieuws dat je op Facebook ziet betrouwbaarder. Over een paar weken zal het resultaat van deze test zichtbaar gaan zijn en dan weten we snel genoeg of het heeft gewerkt. Hoe het ook uitpakt: Facebook heeft het in elk geval straks niet gedaan. Dat zijn we dan – zoals dat tegenwoordig de norm is – zelf schuld.

[Afbeeldingen © Photographee.eu – Adobe Stock]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads