Facebook blijft hard op zoek naar een oplossing voor hun “niet bestaande” nepnieuws-probleem. Een aantal gebruikers lieten met screenshots via Twitter zien dat ze opeens vragen kregen over artikelen op Facebook, specifiek of de kop misleidend was of cruciale informatie wegliet. The Verge zocht ze bij elkaar en ging er achteraan.
Hoewel Facebook zelf nog geen commentaar heeft gegeven op de kwestie zijn de tweets van de gebruikers wel duidelijk: je krijgt letterlijk de vraag of een kop iets achterhoudt of misleidend is en dan de mogelijkheid om te zeggen dat die stelling ‘helemaal niet’ tot aan ‘volledig’ klopt. Het zou kunnen wijzen op een verandering van strategie: niet alleen maar algoritmes, maar ook gebruikers laten bepalen wat nou echt nieuws is en wat niet.
Het is niet alleen een poging om volledig verzonnen koppen en berichten in te dammen, het is ook een belangrijk onderdeel van de strijd die Facebook voert tegen clickbait, je weet wel, van die koppen die je het beste verhaal ter wereld beloven, als je maar doorklikt.
Dat soort traffic-genererende koppen die lezers doorgaans teleurgesteld achterlaten zijn Facebook al een tijdje een doorn in het oog maar het blijkt toch heel moeilijk om te zien wanneer iets nu clickbait is of niet. Nadat ze er eerst een eigen team op hadden gezet is het nu dus blijkbaar toch weer de beurt aan de gebruikers van Facebook zelf.
De ironie in dit hele verhaal is dat we straks weer terug bij af zijn: mensen moeten dus alsnog zelf gaan bepalen of ze wat andere mensen zeggen of schrijven kunnen vertrouwen. Ja, er wordt dan straks op een iets grotere schaal bekeken of er gejokt of overdreven wordt, maar uiteindelijk gaat het toch neerkomen op de media-wijsheid van de lezer of iets te vertrouwen is of niet. Laten we hopen dat dit een massale training is voor de bots van Facebook, zodat we straks met zijn allen wat minder hoeven te twijfelen.