Facebook heeft behoorlijke concurrentie als het gaat om video’s. YouTube, Twitter en Snapchat lopen voor met interactieve video’s. Daarom heeft Facebook het team van Vidpresso gekocht, een bedrijf dat online video’s interactief maakt. Zo wil Facebook authentieke video’s gebruiken met meer interactiviteit.
Vidpresso is een zesjarige startup. Facebook koopt niet het bedrijf, maar alleen de zeven werknemers en de technologie. Het bedrijf maakt bestaande video’s interactiever. Dit doen ze door interactieve elementen toe te voegen, zoals polls, grafieken of comments. Dit doen ze onder andere al voor BMW, MTV en Fox Sports.
Vidpresso heeft al een verleden met Facebook. Het bedrijf was in 2015 te laat met het goedkeuren van de dataregels. Ze hebben toen uitstel gekregen, maar Facebook heeft nooit naar buiten gebracht waarom.
Facebook heeft video hoog in het vaandel staan. De Watch Party tool en Lip Sync live zijn nieuwe features die ook gaan om interactieve video’s. Voor Vidpresso is de winst duidelijk: hun kwaliteiten worden ineens aan een heel groot publiek voorgelegd. En voor Facebook is het handig, want zo hoeven ze zelf niet van voor af aan te beginnen met het ontwikkelen van interactieve video’s.