Facebook introduceerde gisteren een nieuw product: Instant Articles. Een nieuwe manier voor uitgevers voor het creëren van interactieve artikelen op Facebook. Omdat we steeds vaker nieuws op onze mobiele devices ontvangen en lezen, wil Facebook de gebruikerservaring daar sneller, mooier en beter gaan maken.
Mensen delen veel artikelen op Facebook, en dan met name vanuit de mobiele app. Voorheen hadden deze verhalen gemiddeld een seconde of 8 nodig om in te laden, met afstand het traagste content type op Facebook. Met Instant Articles moet dit volgens het sociale netwerk zo’n 10 keer sneller worden dan de standaard voor het mobiele web gemaakte artikelen.
Partners
Facebook werkt samen met 9 launch partners voor deze nieuwe Instant Articles: The New York Times, National Geographic, BuzzFeed, NBC, The Atlantic, The Guardian, BBC News, Spiegel en Bild.
iPhone
Instant Articles zal in eerste instantie lanceren op Facebook voor de iPhone met een speciale set verhalen gepubliceerd door The New York Times, BuzzFeed, National Geographic, NBC en The Atlantic.
Ontwikkeling
Instant Articles zal uiteraard verder ontwikkeld worden met bestaande en nieuwe partners en er zal ook geluisterd worden naar gebruikers en lezers om de ervaring te optimaliseren. Over de uitrol naar andere platformen buiten de iPhone is niks bekendgemaakt.
Instant Articles
Samen met de betere en snellere ervaring biedt Instant Articles ook een aantal nieuwe interactieve functies die ervoor zorgen dat uitgevers hun verhaal op nieuwe manieren tot leven kunnen brengen.
Voor uitgevers
Instant Articles is ontworpen om uitgevers meer controle te geven over hun verhalen, de merkbeleving en ook een manier om het te monetizen. Als uitgever kan je zelf advertenties verkopen voor in de artikelen, of ervoor kiezen om Facebook’s Audience Network te gebruiken om met de onverkochte ruimte alsnog geld te verdienen.
Verder is er ook de mogelijkheid om data en verkeer via comScore en andere analyse tools te werven.
Website
Maar met deze nieuwe manier van maken en delen van content komt de gebruiker niet meer op de website van de betreffende uitgever. En dus zal er per uitgever, website, weblog gekeken moeten worden in hoeverre dit interessant kan zijn!