Social Media13.05.2015

Facebook Instant Articles nu beschikbaar voor iPhone


Facebook introduceerde gisteren een nieuw product: Instant Articles. Een nieuwe manier voor uitgevers voor het creëren van interactieve artikelen op Facebook. Omdat we steeds vaker nieuws op onze mobiele devices ontvangen en lezen, wil Facebook de gebruikerservaring daar sneller, mooier en beter gaan maken.

Mensen delen veel artikelen op Facebook, en dan met name vanuit de mobiele app. Voorheen hadden deze verhalen gemiddeld een seconde of 8 nodig om in te laden, met afstand het traagste content type op Facebook. Met Instant Articles moet dit volgens het sociale netwerk zo’n 10 keer sneller worden dan de standaard voor het mobiele web gemaakte artikelen.

Partners

Facebook werkt samen met 9 launch partners voor deze nieuwe Instant Articles: The New York Times, National Geographic, BuzzFeed, NBC, The Atlantic, The Guardian, BBC News, Spiegel en Bild.

iPhone

Instant Articles zal in eerste instantie lanceren op Facebook voor de iPhone met een speciale set verhalen gepubliceerd door The New York Times, BuzzFeed, National Geographic, NBC en The Atlantic.

Ontwikkeling

Instant Articles zal uiteraard verder ontwikkeld worden met bestaande en nieuwe partners en er zal ook geluisterd worden naar gebruikers en lezers om de ervaring te optimaliseren. Over de uitrol naar andere platformen buiten de iPhone is niks bekendgemaakt.

Instant Articles

Samen met de betere en snellere ervaring biedt Instant Articles ook een aantal nieuwe interactieve functies die ervoor zorgen dat uitgevers hun verhaal op nieuwe manieren tot leven kunnen brengen.

  • Inzoomen op hoge resolutie foto’s
  • Interactieve map verkennen
  • Luisteren en kijken naar audio en video
  • Liken en reageren op de afzonderlijke onderdelen van een artikel.

Voor uitgevers

Instant Articles is ontworpen om uitgevers meer controle te geven over hun verhalen, de merkbeleving en ook een manier om het te monetizen. Als uitgever kan je zelf advertenties verkopen voor in de artikelen, of ervoor kiezen om Facebook’s Audience Network te gebruiken om met de onverkochte ruimte alsnog geld te verdienen.

Verder is er ook de mogelijkheid om data en verkeer via comScore en andere analyse tools te werven.

Website

Maar met deze nieuwe manier van maken en delen van content komt de gebruiker niet meer op de website van de betreffende uitgever. En dus zal er per uitgever, website, weblog gekeken moeten worden in hoeverre dit interessant kan zijn!

Instant-article-photo
Instant-article-photo
Instant-article-video
Instant-article-video
Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads