Bij Facebook hadden ze al jaren een interne versie van hun eigen app, als een soort ultiem intranet. Nu zijn ze na een jaar van experimenteren met een versie van die app bij andere organisaties klaar om Workplace (by Facebook) open te stellen voor elk bedrijf of organisatie dat het wil hebben.
Voor de goede orde: je gaat niet de minsten achterna. Onder andere Oxfam, Starbucks, Booking.com en zo’n duizend andere grote groepen mensen gebruiken Workplace al en volgens Facebook zelf is het verbazend hoe breed de adoptie van de app is.
In de basis krijg je met Workplace een afgebakende versie van Facebook, met alles erin zoals de nieuwsfeed, chat, groepen, live, search, trending posts en reacties. Het is Facebook’s manier om te zeggen dat je niet over hoeft te stappen op Slack of andere apps om apart met je collega’s in gesprek te blijven zonder steeds gestoord te worden door uitnodigingen voor Candy Crush of likes op de hond van je tante.
Er zijn ook features die je alleen op Workplace hebt, natuurlijk, zoals dashboards met analytics, integraties met single sign-on en natuurlijk het belangrijkste: een manier om de IT-afdeling niet nog gestresster te maken door de integratie met bestaande systemen makkelijk(er) te maken. Ook is er nu net nieuw Muti-cCompany Groups, dat een task force of multidisciplinair team uit verschillende bedrijven toch veilig laat samenwerken als groep.
Zoals het een product gericht op bedrijven betaamt is Workplace niet gratis, als je tenminste geen non-profit of onderwijsinstelling bent. Er is een proefperiode van drie maanden en daarna betaal je per werknemer die het product gebruikt. Letterlijk trouwens, want als je een maand niet mee doet hoef je ook niet te betalen. Tot 1.000 werknemers is het drie dollar per maand, teruglopend naar één dollar als je met meer dan 10.000 mensen Workplace gebruikt.
Facebook begint op achterstand in deze categorie apps, maar we vermoeden dat ze snel zullen kunnen bijtrekken, mede door de goedkope prijs richting de echt grote bedrijven. Nu lijkt het er sowieso op dat de echt grote bedrijven en overheden, waar doorgaans maar heel zelden iets nieuws wordt gedaan, het doel zijn van Workplace. Het is ook ideaal: zelfs in de meest vastgeroeste sector die er is kennen mensen Facebook wel, dus training (en tegenstand) is minimaal. Als dat lukt heeft Facebook de kleinere organisaties niet nodig om van Workplace een succes te maken.
[Afbeeldingen © Facebook]