Facebook is groot, heel groot, en grote bedrijven willen nog wel eens met andere regels spelen dan de rest. Dat werkt op veel plekken ook – zeker in Amerika – maar de EU heeft er niks mee te maken hoe groot je bent. Het bedrijf is eerder dit jaar door de Europese Unie op de vingers getikt omdat hun gebruikersvoorwaarden niet voldeden aan de Europese consumentenwetgeving. Datzelfde werd gedaan met Airbnb en die hebben daarna netjes aangepast wat er van hen werd gevraagd. Dat ondanks de angst toen dat ze de dreiging niet serieus zouden nemen, omdat de tak die over de consumentenrechten gaat niet dezelfde maat stok heeft om mee te slaan dan de mededingingsafdeling van de EU.
Facebook heeft echter wel becijferd dat er geen heel ernstige consequenties op de korte termijn zouden zijn en heeft precies niks aangepast. Het belangrijkste dat ze hadden moeten doen is het helder opschrijven van de gebruikersvoorwaarden. Daarnaast moesten ze ook binnen enkele dagen reageren op ingediende verzoeken van de marktautoriteiten.
Dat speelt allemaal al maanden, maar er is dus nog helemaal niks gebeurd, en nu raakt het geduld in Europa op, zo zegt Reuters. De anonieme bronnen die het nieuws lekken zeggen dat er nu dus wél sancties gaan komen richting Facebook, maar welke vorm dat gaat aannemen weten we ook niet. Een miljardenboete zal het niet zijn, want die strafmaat kan de consumententak niet opleggen, maar het moet wel iets zijn dat indruk maakt. Een tandeloze dreiging vanuit de EU zorgt er alleen maar voor dat Facebook helemaal geen haast meer maakt met het aanpassen van de voorwaarden. Er ligt nu een deadline voor het einde van het jaar en dan gaat het pijn doen voor Facebook, zo belooft commissaris Vera Jourova. En nu maar zien wat Facebook gaat doen.
[Afbeeldingen © Naito8 – Adobe Stock]