Social Media02.02.2017

Facebook harkt enorme winsten en gebruikersaantallen binnen in 2016


Het is de periode van de cijfertjes en niet alleen Apple was blij, ook bij Facebook mag de vlag uit. Het social media-platform heeft zo’n 3,7 miljard dollar winst gemaakt in het laatste kwartaal van 2016. Dat is meer dan een verdubbeling van het resultaat over dezelfde periode vorig jaar. In totaal heeft het bedrijf meer dan 10 miljard verdiend in 2016, op een omzet van 29 miljard. Het zijn het soort van cijfers waar investeerders wel pap van lusten, dus het aandeel is ook direct omhooggeschoten na de bekendmaking.

Het aantal maandelijkse bezoekers blijft maar oplopen. Waar is de grens?
Het aantal maandelijkse bezoekers blijft maar oplopen. Waar is de grens?

Bezoekers

Niet alleen stroomt het geld binnen, het aantal bezoekers blijft ook toenemen. In december waren meer dan 1,2 miljard gebruikers elke dag actief op Facebook en op maandbasis komt de magische grens van 2 miljard gebruikers in zicht. De trend van steeds meer mobiel bezoek heeft zich doorgezet, want zo goed als alle bezoekers (1,1 miljard) bezochten de site via een smartphone. Dat verklaart ook meteen waar de winst grotendeels vandaan is gekomen, namelijk mobiele advertenties.

Meer video

Het zou kunnen dat investeerders een iets langere adem nodig gaan hebben als ze nu Facebook-aandelen hebben gekocht en hopen winst te maken: voor het komende jaar gaf Zuckerberg al aan dat de groei van de mobiele advertenties niet zo groot kon zijn als die van 2016. Er is een maximum aan advertenties dat je gebruikers kunt laten zien terwijl ze hun tijdlijn bekijken voordat het ze gaat irriteren. Ook zal Facebook gaan investeren in video.

Aan de ene kant zullen ze dat gaan doen door afspraken te maken met partijen voor content die je alleen op Facebook zou kunnen kijken, waardoor het social media-kanaal het gevecht aan zou gaan met YouTube en Netflix. In eerste instantie gaat het om korte, episodische video’s, zo zegt Zuckerberg. Daarnaast zal Facebook blijven investeren in live-video. Of het nu video of tekst is, Facebook kan er advertenties inzetten en is daarmee een van de grote spelers in die markt geworden.

[Afbeeldingen © Next – Fotolia]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Facebook

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label