Sinds 2015 biedt Facebook de mogelijkheid aan gebruikers om zelf geld in te zamelen voor een goed doel. Deze week werd de magische grens van $ 2 miljard overschreden en de helft daarvan komt via inzamelingsacties voor verjaardagen. Wie jarig is kan zelf aangeven dat vrienden een cadeau mogen geven in de vorm van een donatie voor het goede doel. Meer dan 45 miljoen Facebook-gebruikers hebben dit gedaan.
5 jaar geleden begon de ’trend’ met de Ice Bucket Challenge om geld in te zamelen voor onderzoek naar spierziekte ALS. Inmiddels werd daarvoor al $ 5 miljoen ingezameld.
Facebook’s Inzamelingsacties vind je aan de linkerkant van de pagina wanneer je op een desktop bent ingelogd. In de app vind je dit onder het ‘hamburgermenu’ rechts onderin.
De meest gesteunde doelen zijn:
Het mooie is dat iedereen een inzamelingsactie kan beginnen en daarbij een zelfgekozen goed doel ondersteunt. Je kunt verschillende doelen selecteren, waaronder ook Nederlandse non-profitorganisaties. We zien bijvoorbeeld KWF, Stichting Dierenlot, Alzheimer Nederland, Save The Children en De Hartstichting in de lijst staan. Facebook stort betalingen kosteloos door aan het goede doel.
Instagram heeft nu speciale stickers die gebruikt kunnen worden om een inzamelingsactie onder de aandacht te brengen. In de Verenigde Staten zijn deze eerder dit jaar al gelanceerd en in Europa kunnen we deze nu ook gebruiken. 100% van het gedoneerde geld gaat naar de organisatie. Deze ‘donatie sticker’ gebruik je in Instagram Stories en selecteer je wanneer je een geüploade foto of video bewerkt. Je ziet ze vast snel voorbijkomen.