Facebook en IBM kondigden eerder vandaag aan samen te gaan werken om het sociale netwerk nog aantrekkelijker voor adverteerders te gaan maken.
Het advertentiesysteem van Facebook zal verrijkt worden met de kennis van IBM op het gebied van analytics, zodat de voorkeuren van de geanonimiseerde individuele consument veel nauwkeuriger ingeschat kan worden. Adverteerders kunnen op die manier een nog meer gepersonaliseerde klantervaring bieden. En tevens worden ze in staat gesteld om succesvolle Facebook campagnes te kopiëren naar andere kanalen als fysieke winkels, websites of mobiele apps. Zo worden consumenten bereikt met advertenties op het moment dat ze daar ook het sterkst de voorkeur aan geven.
IBM Commerce THINKLab
Ook starten IBM en Facebook samen een nieuw initiatief: het IBM Commerce THINKLab. Hierin zullen beide bedrijven innovatieve oplossingen ontwikkelen die voortvloeien uit specifieke klantvragen, bijvoorbeeld op het gebied van voorraadanalytics en prijsoptimalisatie. IBM wetenschappers, designers en experts zijn in staat de door hen bedachte oplossingen real-time in de markt te testen, en kunnen zo razendsnel nieuwe technologieën uittesten en integreren in één oplossing die toegesneden is op de behoefte van de klant.
Eerder kondigde IBM al een dergelijke samenwerking met Twitter aan.