Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Facebook is voornemens om haar algoritmen voor de News Feed aan te passen. Het social media netwerk heeft deze week aangekondigd dat het daarvoor een aantal zogenoemde rangschikkingstests gaat uitvoeren. Tijdens die tests wordt aan gebruikers feedback gevraagd over nieuwsberichten die in hun tijdlijn getoond worden.
Meer relevante nieuwsberichten
Waar facebook in het bijzonder in geïnteresseerd is, is de waardering van de getoonde nieuwsberichten in de tijdlijnen van haar gebruikers. Dan gaat het over welke inhoud mensen inspirerend vinden, welke inhoud ze minder (vaak) willen zien, zoals politieke nieuwsberichten, en in welke andere onderwerpen ze over het algemeen geïnteresseerd zijn. Met die feedback worden uiteindelijk dan de algoritmen voor de rangschikking van nieuwsberichten aangepast, zo meldt het sociale netwerk in een gesprek met TechCrunch.
De zogenoemde rangschikkingstests die daarvoor gebruikt gaan worden, zullen wereldwijd uitgezet worden. Zo wordt onder andere onder berichten gevraagd of de gebruiker het betreffende nieuwsbericht al dan niet inspirerend vonden, en in welke mate. Het uiteindelijke doel is ervoor te zorgen dat gebruikers in hun tijdlijn meer nieuwsberichten te zien krijgen over onderwerpen waar ze in geïnteresseerd zijn.
Sommige posts kun je beter niet zien
Een andere test die gepland staat heeft als doel erachter te komen of mensen meer of minder posts van vrienden willen zien. De gedachte daarachter is dat wanneer gebruikers die in het dagelijks leven een goede band met elkaar hebben, dat nog niet automatisch betekent dat ze het leuk vinden wat die vrienden op Facebook posten. In de praktijk is al vaker gebleken dat wanneer vrienden of familieleden door Facebook posts er achter komen hoe zij over bepaalde (politieke) onderwerpen denken, dat negatieve gevolgen kan hebben voor hun relatie in het dagelijkse leven.
Facebook denkt dat het dan misschien beter is dat je bepaalde posts beter niet te zien krijgt. Door te achterhalen waar gebruikers wel en niet geïnteresseerd in zijn, hoopt Facebook daar aan mee te kunnen werken. Het is een probleem waar het sociale netwerk tot nu toe nog geen oplossing voor gevonden heeft. Evenals het volledig uitbannen van fake news.
Kortom, Facebook wil de nieuws- en postvoorkeuren van haar gebruikers beter leren begrijpen om relevantere content te kunnen tonen en negatieve ervaringen te beperken. In het kader van die strategieverandering gaat Facebook er ook voor zorgen dat de optie om berichten te verbergen die gebruikers ‘irrelevant, problematisch of irritant’ vinden, prominenter in beeld te brengen. Die functie bestaat al, maar wordt straks makkelijker toegankelijk door op het kruisje te klikken dat in de rechter bovenhoek van een post verschijnt.
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024