Social Media23.04.2021

Facebook gaat nieuwe algoritmen voor News Feed testen


Gebruikers wordt gevraagd welk nieuws ze wel, en welk niet, waarderen

Facebook is voornemens om haar algoritmen voor de News Feed aan te passen. Het social media netwerk heeft deze week aangekondigd dat het daarvoor een aantal zogenoemde rangschikkingstests gaat uitvoeren. Tijdens die tests wordt aan gebruikers feedback gevraagd over nieuwsberichten die in hun tijdlijn getoond worden.

Meer relevante nieuwsberichten

Waar facebook in het bijzonder in geïnteresseerd is, is de waardering van de getoonde nieuwsberichten in de tijdlijnen van haar gebruikers. Dan gaat het over welke inhoud mensen inspirerend vinden, welke inhoud ze minder (vaak) willen zien, zoals politieke nieuwsberichten, en in welke andere onderwerpen ze over het algemeen geïnteresseerd zijn. Met die feedback worden uiteindelijk dan de algoritmen voor de rangschikking van nieuwsberichten aangepast, zo meldt het sociale netwerk in een gesprek met TechCrunch.

De zogenoemde rangschikkingstests die daarvoor gebruikt gaan worden, zullen wereldwijd uitgezet worden. Zo wordt onder andere onder berichten gevraagd of de gebruiker het betreffende nieuwsbericht al dan niet inspirerend vonden, en in welke mate. Het uiteindelijke doel is ervoor te zorgen dat gebruikers in hun tijdlijn meer nieuwsberichten te zien krijgen over onderwerpen waar ze in geïnteresseerd zijn.

Het verbergen van een `iiritant` of `ongewenst` nieuwsbericht of post wordt eenvoudiger.
Het verbergen van een `iiritant` of `ongewenst` nieuwsbericht of post wordt eenvoudiger.

Sommige posts kun je beter niet zien

Een andere test die gepland staat heeft als doel erachter te komen of mensen meer of minder posts van vrienden willen zien. De gedachte daarachter is dat wanneer gebruikers die in het dagelijks leven een goede band met elkaar hebben, dat nog niet automatisch betekent dat ze het leuk vinden wat die vrienden op Facebook posten. In de praktijk is al vaker gebleken dat wanneer vrienden of familieleden door Facebook posts er achter komen hoe zij over bepaalde (politieke) onderwerpen denken, dat negatieve gevolgen kan hebben voor hun relatie in het dagelijkse leven.

Facebook denkt dat het dan misschien beter is dat je bepaalde posts beter niet te zien krijgt. Door te achterhalen waar gebruikers wel en niet geïnteresseerd in zijn, hoopt Facebook daar aan mee te kunnen werken. Het is een probleem waar het sociale netwerk tot nu toe nog geen oplossing voor gevonden heeft. Evenals het volledig uitbannen van fake news.

Kortom, Facebook wil de nieuws- en postvoorkeuren van haar gebruikers beter leren begrijpen om relevantere content te kunnen tonen en negatieve ervaringen te beperken. In het kader van die strategieverandering gaat Facebook er ook voor zorgen dat de optie om berichten te verbergen die gebruikers ‘irrelevant, problematisch of irritant’ vinden, prominenter in beeld te brengen. Die functie bestaat al, maar wordt straks makkelijker toegankelijk door op het kruisje te klikken dat in de rechter bovenhoek van een post verschijnt.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads