De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Je bent ergens waar je normaal niet komt en vraagt via social media naar goede suggesties voor restaurants; je checkt bij je online vrienden of ze ergens nog een goede en goedkope fietsenmaker weten te liggen; je vraagt of iemand toevallig nog weet wat het leukste plekje is om in Zuid-Duitsland te gaan kamperen. Allemaal scenario’s waarin social media zijn waarde bewijst.
Waar moet ik heen?
Facebook wil nog een extra dimensie gaan toevoegen aan dit soort vragen met een nieuwe functie die ‘recommendations’ of aanbevelingen heet. Het werkt eigenlijk heel simpel. Als je iets vraagt via Facebook kun je de functie aanzetten en op dat moment kun je alle suggesties via een kaart bekijken. Via die kaart kun je dan bijvoorbeeld het leukste restaurant in de stad uitkiezen en Facebook heeft nu ook de poorten zo ver open gezet dat je zonder de site te verlaten een tafeltje kunt boeken.
Doe-het-zelf
Klinkt allemaal goed, met als enige kanttekening dat alle bedrijven waar het om gaat zich dus wel moeten hebben aangemeld bij Facebook om via de social media site te kunnen verkopen of boeken. Andere AI-gedreven services zoals Google now geven je dan wel geen gepersonaliseerde aanbevelingen (althans, die mag je wel verwachten van je Facebook-vrienden) maar die kijken gewoon naar wat er is en hoe dat online gewaardeerd wordt.
Voor de Facebook-gebruikers in Amerika (op dit moment het enige gebied waar deze veranderingen uitgerold worden) is het wel zo fijn dat een aantal grote deals al gesloten zijn. De lokale kapper is er misschien nog niet bij, maar tickets voor films en concertkaartjes zijn bijvoorbeeld al voorzien door Eventbrite en Ticketmaster. Voor slimme bedrijven die er vroeg bij willen zijn is de mogelijkheid om offertes en afspraken te maken via Facebook misschien wel heel handig. Aan de andere kant: het is nóg een kanaal dat je structureel in de gaten moet houden.
Vooruitzichten
Er is Facebook veel aan gelegen om ons als gebruikers liefst helemaal niet buiten de site te laten komen, maar ondanks deze aankomende veranderingen zal dat toch moeilijk zijn, in elk geval zolang het internet buiten de blauwe muren zo veel mogelijkheden biedt. Deze test in de VS zal moeten bewijzen dat het systeem levensvatbaar is en dat gebruikers én het lokale MKB meewerken.
Lukt dat, dan gaan we het snel genoeg ook in Nederland zien. Zo niet zal Facebook net zoals de rest van de grote tech-bedrijven gaan proberen om AI in te zetten zodat je alles meekrijgt over alles waar je ooit van hebt gezegd dat je het leuk vindt
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024