Social Media18.05.2017

Facebook gaat clickbait te lijf


Clickbait wordt nu op bericht-niveau geïdentificeerd

Eén van mijn grootste frustraties op Facebook? Als ik weer eens op een artikel geklikt heb wat ik helemaal niet had willen lezen, alleen maar omdat de beschrijving op Facebook compleet misleidend was. Ik vervloek mezelf op zo’n moment weleens. Shit, ik ben er gewoon weer ingetrapt. Waarom volg ik deze pagina überhaupt nog? Maar ja, dan delen ze weer een interessant bericht en denk ik ja, toch nog maar even wachten met die un-like button.

Clickbait probleem

Facebook erkent ook dat clickbait een probleem is. Clickbait werd al beoordeeld op pagina niveau. Vorig jaar al zorgde Facebook er voor dat pagina’s die consistent clickbait delen minder zichtbaar zijn in de News Feed. Onder clickbait headlines verstaat Facebook ‘headlines die informatie achter houden en overdrijven’. Nu gaat Facebook verder en beoordelen ze Facebookberichten niet alleen meer op pagina niveau, maar ook op bericht niveau. Er zijn drie updates die er voor moeten zorgen dat er minder clickbait artikelen op je Feed terecht komen en meer verhalen die je daadwerkelijk wil lezen.

3 Facebook Updates

1. Clickbait wordt beoordeeld op post niveau, naast pagina niveau. Om preciezer te werk te kunnen gaan om clickbait te reduceren.

2. Om dit effectiever te maken focussen ze zich op twee signalementen. Ze kijken naar of een post informatie achter houdt, of dat het informatie overdrijft.

3. Dit gaan ze niet alleen in het Engels doen, maar in verschillende talen.

Hoe weet Facebook of iets clickbait is?

Een van de belangrijkste waarde van Facebook’s News Feed is authenticiteit. Facebook heeft de afgelopen tijd gekeken naar wat mensen authentiek vinden en wat niet. Van de vorige update hebben ze geleerd dat het makkelijker is om de verschillende soorten clickbait te scheiden dan om alles op een hoop te gooien.

Headlines die informatie achter houden zien er uit als “Toen ze onder de kussens keek zag ze dit…” Headlines die overdrijven zien er uit als “WOW! Gemberthee is het geheim voor eeuwige jeugd. Je MOET dit zien.”

Een team bij Facebook heeft duizenden berichten zoals deze beoordeeld om de juiste criteria voor een clickbait headline op te stellen. Op deze manier kunnen ze clickbait meteen identificeren. Dit werkt op dezelfde manier zoals de meeste spam filters werken.

Posts met clickbait zullen lager in de News Feed terechtkomen. Facebook werkt er op dit moment aan om ook in andere talen op clickbait te controleren. Of dit nu ook al in het Nederlands gedaan wordt, is niet duidelijk.

Wat betekent dit voor jouw pagina?

Facebook zegt dat ze verwachten dat er voor veel pagina’s niet veel gaat veranderen. Maar pagina’s die afhankelijk zijn van clickbait headlines kunnen verwachten dat hun posts minder mensen zullen bereiken. Pagina’s moeten headlines die informatie achterhouden of overdrijven en daardoor misleidende verwachtingen scheppen, zo veel mogelijk vermijden. Als een pagina stopt met het posten van clickbait en sensatie headlines, zullen de posts geen impact meer hebben van deze verandering.

Ik ben heel benieuwd of deze nieuwe update ervoor gaat zorgen dat er daadwerkelijk minder clickbait artikelen op mijn Feed te zien zullen zijn. En ik ben ook heel benieuwd of de pagina’s die ik volg minder clickbait titels zullen gaan gebruiken. Ik begrijp wel waarom het gedaan wordt, want als iedereen het doet is het heel lastig om er niet in mee te gaan, views zijn belangrijk en als dat de manier is om die views te krijgen, is het lastig om daar weerstand tegen te bieden. Zeker als al je concurrenten het ook doen. Eigenlijk ben je als Facebook gebruiker die continu op die clickbait artikelen klikt ook een beetje schuldig, want jouw klik (en die van mij) is de bevestiging dat het werkt om clickbait te gebruiken.

Misschien moeten we daarom beginnen bij onszelf en bewust gaan klikken… In plaats van er continu in te trappen.

Annemerel de Jongh

Annemerel schrijft op haar eigen lifestyle blog en werkt daarnaast als freelance redacteur. Je maakt haar blij met goed eten, nieuwe gadgets en hardlopen

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads