Slecht nieuws voor mensen die niet goed worden van advertenties op hun desktop en graag tijd op Facebook doorbrengen: Zuckerberg & co. hebben aangekondigd dat ze een technische truc hebben bedacht om het voor adblockers veel moeilijker te maken om de advertenties te herkennen en dus te blokkeren. Dat doen ze -zeggen ze- niet in de eerste plaats om meer geld aan de advertenties te verdienen. Het leeuwendeel (80%+) van de inkomsten door advertenties wordt inmiddels al op mobiele apparaten binnengehaald, aangezien mobiele gebruikers niet zo geïrriteerd raken door een advertentie of er in elk geval niet veel aan doen.
Het is een principekwestie voor Facebook: adblockers worden weliswaar inmiddels door een kwart van de desktopgebruikers ingezet om verschillende redenen, maar de makers van de meest populaire adblock-software zijn inmiddels al een tijdje vrij schimmige deals aan het maken met partijen om hun advertenties tóch te laten zien. Dat is niet goed voor gebruikers en doordat Facebook niet afhankelijk is van een derde partij om de advertenties kunnen en zullen ze er alles aan doen om de blokkades te omzeilen. Het zal sommige gebruikers zwaar irriteren, maar het is niet anders: echt gratis bestaat niet. Ook niet bij Facebook. Of adblockers.
[Afbeelding © mysweetbear – Fotolia]