Facebook weet wie je bent en wat je interessegebieden zijn, maar als het aan Facebook herkennen zij binnenkort ook je gezondheidstoestand. Uit bronnen binnen Facebook is gebleken dat het bedrijf bezig is met de serieuze stappen in de gezondheidszorg.
Facebook is naar verluidt bezig met het onderzoeken van online ‘support communities’ voor Facebook gebruikers met kwaaltjes. Daarnaast is er een team bezig met de ontwikkeling van preventieve zorgapplicaties die helpen bij het verbeteren van je levensstijl.
Facebook heeft de afgelopen maanden verschillende vergaderingen gehad met experts uit de medische industrie en ondernemers. Naar verluidt wordt er een research en development eenheid opgezet om nieuwe gezondheidsapps te testen.
Facebook haakt in op een gezondheidsontwikkeling die op dit moment booming is. In 2012 introduceerde het bedrijf donorregistratie op de website. Op de dag van lancering schreven 13.054 mensen zich in vanuit de Verenigde Staten, 21 maal zoveel als gemiddeld volgens the American Journal of Transplantation.
Verder heeft Facebook gemerkt dat mensen met chronische ziekten zoals diabetes veelvuldig het netwerk gebruiken om advies in te winnen. De zogenaamde patiëntennetwerken als PatiensLikeMe laten zien dat steeds meer mensen openbaar symptomen en behandelingen delen.
Wel is er voor Facebook een groot obstakel, privacy. De afgelopen jaren heeft Facebook veel kritiek gehad en deze week bood het zijn excuses aan voor het manipuleren van de news feeds voor eigen onderzoek.
Facebook is daarom van plan om de eerste gezondheidsapplicatie stil uit te rollen en deze een andere naam te geven. Verder is bekend dat Facebook kortgeleden zijn beleid heeft aangepast. Gebruikers kunnen nu makkelijker een alias gebruiken.
Frank Williams, Directeur van Evolent Health is van mening dat lifestyle en wellness applicaties wellicht een succes kunnen worden voor Facebook. Zieke patiënten die bijvoorbeeld lijden aan kanker zitten niet te wachten op gezondheidsapplicaties van het bedrijf.
Volgens Williams hebben deze mensen anonimiteit nodig. Voor deze gevallen is het van groot belang dat de data niet wordt doorverkocht aan bijvoorbeeld adverteerders of farmaceutische bedrijven. Tot nu toe is het onduidelijk of Facebook zelf de content in de health communities gaat moderaten of dat dit wordt gedaan door medische experts.
To be continued…