Eind februari zei Josh Frydenberg minister van Financiën van Australië op Twitter: “Australische nieuws mediabedrijven hebben een commercieel partnerschap aangekondigd met Facebook”. Dat was een doorbraak in een lange ruzie tussen Facebook en het land.
Nu is dat partnerschap waar de minister over spreekt bekrachtigd met een driejarige overeenkomst. News Corp van mediamagnaat Rupert Murdoch bereikt een overeenkomst voor het leveren van nieuws aan Facebook, schrijft Reuters.
Deze overeenkomst maakt News Corp het eerste grote mediakanaal dat een Facebook-deal sluit onder de controversiële nieuwe wetten van de Australische regering. Die wet dwingt tech-giganten te betalen voor media-inhoud die op hun platforms wordt weergegeven.
“De overeenkomst met Facebook is een mijlpaal in de transformatie van de handelsvoorwaarden voor journalistiek en zal een materiële en betekenisvolle impact hebben op onze Australische nieuwsbedrijven”, zei Robert Thomson, CEO van News Corp, in een verklaring.
Andrew Hunter van Facebook Australië, zei tegen Reuters dat de deal betekent dat de 17 miljoen gebruikers van Facebook in het land ’toegang zullen krijgen tot premium nieuwsartikelen en breaking news-video’s van News Corp’s netwerk van nationale, grootstedelijke, landelijke en voorstedelijke redacties.
De nieuwe wetten van Australië zijn de meest uitgebreide op dit gebied en ze worden gezien als een mogelijke conceptwet voor andere landen.