Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Een nieuwe post op het Facebook Code blog laat zien dat we langzaam maar zeker een heel andere manier van zoeken gaan krijgen binnen het social media platform. Niks meer zoeken op woorden in een tekst, maar zoeken op een bepaalde term zoals rennen, kat of feestje. In navolging van Google en andere partijen die visueel zoeken met hulp van een AI aan het testen zijn gaat Facebook ook die kant uit, min of meer gedwongen door haar eigen focus op steeds meer video-content.
Lumos
De technologie die Facebook gebruikt is een afsplitsing van het Lumos-project waarbij AI wordt ingezet om foto’s te beschrijven voor mensen die niet (goed) kunnen zien. Dat laat zich prima omzetten naar search en op termijn ook naar video. De techniek wordt rap verfijnd, met dank aan de enorme datasets die Facebook heeft via haar gebruikers.
Advertenties
Natuurlijk heeft deze nieuwe insteek ook een financieel voordeel voor Facebook. Stel dat je straks een leuke jurk ziet in een video en daarop kan zoeken. Facebook kan je dan koppelen aan de partner die de jurk verkoopt, of je advertenties laten zien van de maker. Dat zou betekenen dat Zuckerberg & co. meer inkomsten kunnen genereren behalve de ‘gewone’ advertenties die je nu al in je tijdlijn ziet en dat spreekt natuurlijk aan.
Niet alleen kan het goed zijn voor Facebook, ook voor onszelf is het in principe handig om over een tijdje heel specifiek te kunnen zoeken naar bepaalde dingen. Zo lang we nog geen algoritme hebben dat heel het internet (of ja, Facebook) kan afstruinen naar specifieke personen in foto’s en video’s is het allemaal nog redelijk safe. Kun je eindelijk alle kattenvideo’s bekijken en zeker weten dat je er geen gemist hebt.
Stap voor stap
De functie is al in beperkte mate actief, maar je moet wel nog op z’n Engels zoeken (bv. blue hat photo) op dit moment en het is nog niet helemaal zoals het moet zijn, maar dit is nog maar het begin. Facebook is begonnen met mensen, heeft nu een aantal acties zoals dansen en rennen ‘uitgelegd’ aan de AI en hoe meer data er wordt ingegooid, hoe sneller de ontwikkeling zal gaan, zo is de voorspelling. Over een paar jaar kun je er van uitgaan dat alles geïndexeerd is en je niet meer afhankelijk bent van het juiste onderschrift om iets te vinden.
[Afbeeldingen © Fotolia]
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024