Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Enkele maanden geleden was veel te doen over de nieuwe gebruikersvoorwaarden van WhatsApp. Eigenaar Facebook wilde gebruikers van de chat-app min of meer (en dan eerder meer dan minder) dwingen deze voorwaarden te accepteren. Wie dat niet zou doen, werd een zichzelf langzaam uitschakelend WhatsApp account in het vooruitzicht gesteld. Uiteindelijk, na de nodige klachten en commotie, bonden Facebook en WhatsApp in.
Helaas voor WhatsApp hadden enkele Europese consumentenorganisaties de gebruiksvoorwaarden actie al in het vizier gekregen. Die, waaronder ook de Nederlandse Consumentenbond, hebben vandaag een klacht ingediend bij de Europese Commissie. Daarin stellen zij dat WhatsApp met haar dwingende praktijken diverse consumentenrechten geschonden heeft.
WhatsApp schendt consumentenrechten
De klacht beschrijft verschillende overtredingen. Ten eerste worden de “aanhoudende, terugkerende en opdringerige meldingen die gebruikers ertoe aanzetten de beleidsupdates van WhatsApp te accepteren” genoemd. De consumentenorganisaties stellen dat “de inhoud van deze meldingen, hun aard, timing en herhaling leggen een onnodige druk op de gebruikers en belemmeren zo hun keuzevrijheid. Als zodanig zijn ze een inbreuk op de EU-richtlijn oneerlijke handelspraktijken”, aldus de klacht.
Daarnaast stelt de Europese koepel voor consumentenorganisaties – BUEC – dat “de intransparantie van de nieuwe voorwaarden en het feit dat WhatsApp de aard van de wijzigingen niet in duidelijke en begrijpelijke taal heeft uitgelegd.”
Onduidelijk en niet transparant
Zowel WhatsApp als Facebook gaven de afgelopen maanden meermaals aan dat de nieuwe voorwaarden, die aan de Europese privacywet moeten voldoen (AVG), weinig om het lijf hadden en niet bedoeld waren om klanten met extra, gepersonaliseerde, content en advertenties te bestoken. De BUEC stelt echter dat “voor consumenten in principe onmogelijk om duidelijk te begrijpen welke gevolgen de wijzigingen van WhatsApp hebben voor hun privacy, met name met betrekking tot de doorgifte van hun persoonsgegevens aan Facebook en andere derde partijen.” Dat is volgens de consumentenorganisaties een regelrechte schending van het EU-consumentenrecht dat contractvoorwaarden duidelijk en transparant moeten zijn.
Waar de BUEC in het bijzonder nog ontstelt over is, is het feit dat WhatsApp haar gebruikers blijft pushen om de nieuwe gebruiksvoorwaarden te accepteren. Ook nu het bedrijf aangegeven heeft dat het niet accepteren niet zal leiden tot strafmaatregelen. De BUEC stelt dat het voortdurend en herhaald vragen om de nieuwe voorwaarden te accepteren de zaak verder verergerd, aangezien de nieuwe voorwaarden op dit moment nog onderzocht worden door de Europese gegevensbeschermingsautoriteiten wegens inbreuken op de EU-wetgeving inzake gegevensbescherming.
Verder lezen over Consument
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023
ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps
Nieuws19.10.2023
Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten
Verder lezen over Privacy
Cybercrime30.09.2024
Hoe bescherm je de data in je brein?
Cybercrime16.09.2024
Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer
zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeerSocial Media09.09.2024
Telegram modereert privégesprekken toch niet
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Verder lezen over WhatsApp
Social Media01.11.2024
WhatsApp introduceert een manier om je chats beter te organiseren
Social Media28.10.2024
WhatsApp-kanalen worden weer een stuk makkelijker te bereiken
Social Media13.09.2024
Signal: We gaan helemaal niet in zee met WhatsApp
Online09.09.2024
Dit zijn de apps waarvan je straks berichten kunt lezen in WhatsApp
Social Media20.08.2024
WhatsApp gaat iets doen tegen stalkers
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Social Media11.07.2024
WhatsApp laat je weten wie je aan de groep heeft toegevoegd
Social Media02.07.2024