Social Media07.04.2015

Effectief op Social Media – Zo doen Unilever, Superdry en Heineken dat


Sociale media zijn misschien wel net zo populair onder bedrijven en merken als ze zijn onder de rest van ons. En dat is niet vreemd. Voor nagenoeg elke organisatie is er een doelgroep (potentiële) klanten online te vinden. Hoewel het Facebook-gebruik daalt onder jongeren, stijgt het nationaal nog steeds met 5 procent naar 9,4 miljoen actieve gebruikers in
2015. Jongeren zijn namelijk meer Snapchat en Instagram gaan gebruiken. Waarbij vooral de laatste een harde groei doormaakt, met 1,8 miljoen Nederlandse accounts is dat een groei van 29 procent ten opzichte van vorig jaar.

Naast de grootte van het bereik, is ook de interactie tussen doelgroep en bedrijf van belang.

Waar er in traditionele mediacampagnes (print, TV, radio) alleen een monoloog van bedrijf naar klant mogelijk was, is er op sociale media juist een dialoog mogelijk. Dit laatste biedt een totaal andere manier van omgaan met marketing en communiceren met doelgroepen. De volgende drie case studies zoeken uit wat ervoor nodig is om echt effectief te zijn op sociale media.

Snapchatten met Lynx

Unilever’s
Lynx (de deodorant die in Nederland Axe heet), hield een launch party in Engeland, gehuld in geheimzinnigheid. Het merk gebruikte Snapchat, een mobiele applicatie waarbij gebruikers elkaar foto’s sturen die na een paar seconden verwijderd worden, om fans daarbij te betrekken. Zo werden zij 48 uur voordat het feest begon uitgenodigd Lynx toe te voegen op de mobiele applicatie. Tijdens het event kreeg iedereen die dat gedaan had exclusieve foto’s toegestuurd van het feest. Hoewel Unilever zelf al toegeeft dat het een zeer arbeidsintensief proces was, duidt het wel op een grote trend. Merken zijn namelijk steeds meer op zoek naar unieke manieren om consumenten te bereiken en relaties met hen op te bouwen. Het feit dat sociale media blijven groeien, niet alleen in gebruikers maar ook in verscheidenheid, biedt zulke merken ook meer en meer mogelijkheden om dat te realiseren. Op grote sociale media zoals Facebook en Twitter, schreeuwen merken namelijk om aandacht. Lynx ging die concurrentie uit de weg door Snapchat te gebruiken en bereikte daarmee een duidelijk geïnteresseerde groep.

Superdry

Superdry bewijst dat bedrijven nier per definitie naar een alternatief op zoek hoeven voor grote sociale media platforms. Met een effectieve Facebook-campagne konden fans van het kledingmerk een jaarvoorraad aan Superdry-producten winnen. Om zichzelf te nomineren moesten deelnemers 2 vrienden taggen in een applicatie op het sociale netwerk. Wat de campagne zo effectief maakt is het feit dat Superdry niet alleen iets verwacht van haar publiek, maar ook iets van waarde aan biedt. Daarbij heeft het merk slim ingespeeld op het concept van ‘viraliteit’. Doordat deelnemers hun vrienden moesten taggen om kans te maken, werden die vrienden – consumenten die anders wellicht niet bereikt werden – betrokken bij de campagne. Hiermee spreidde de actie als een olievlek. Verder is het belangrijk om te realiseren dat de tags werken als een aanbeveling. Onderzoek wijst uit dat zulke peer-to-peer aanbevelingen een krachtig goed zijn. Ze worden vaak beschouwd als betrouwbaarder als welke vorm van marketing of reclame dan ook.

Heineken’s Twelftal

Misschien herinnert u ze nog. De razend populaire bewerkte voetbalfoto’s tijdens het WK van 2014. Ze werden in grote aantallen gedeeld op nagenoeg alle sociale media. Het was lang onduidelijk waar de plaatjes vandaan kamen, en niemand scheen zich dat ook af te vragen. Totdat Heineken uit de doeken deed dat zei een elftal bloggers en twitteraars hadden samengesteld om tijdens de wedstrijd foto’s vlug te bewerken en verspreiden. Wanneer er op de sociale media gezocht werd naar de term Twelftal – waarmee de plaatjes gesigneerd waren – stuitte men ook op Heineken. Heineken wist op een unieke manier door te dringen tot een evenement dat inherent verbonden is aan bier, en was daarmee op het juiste moment in de gedachten van de consument. Daarbij bleken het humoristische en actuele karakter van de foto’s genoeg om de plaatjes relatief gemakkelijk viraal te laten gaan. Hoewel Heineken haar pijlen vooral op Twitter had gericht, gingen de plaatjes ook ruimschoots de rondte op Instagram, Facebook en Whatsapp.

twelftal
twelftal

Uniek

Wat deze campagnes met elkaar gemeen hebben is dat ze niet alleen iets van consumenten verwachten, maar juist iets aan bieden. Lynx biedt exclusief beeldmateriaal, Superdry een weggeef actie, en Heineken vermaak. Dit blijkt cruciaal voor succesvolle social media strategieën, omdat het een stimulans is om deel te nemen in de campagnes.

Daarnaast zijn al deze merken uniek. Het zijn natuurlijk allemaal grote bedrijven met eveneens grote budgetten. Maar toch hebben ze iets gemeen dat niet komt door het budget dat ze tegen hun social media campagnes aan gooien. Namelijk de creativiteit. Hoewel de campagnes allemaal erg verschillen op strategie en het gekozen netwerk, ze doen het allemaal op een creatieve manier. En dat valt op.

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Verder lezen over Snapchat

Worden sociale media straks net zoals drank?

In Australië wordt er gewerkt aan een wet om sociale media te verbieden voor iedereen die onder de 16 is. Het is een beetje zoals met alcohol.

Social Media07.11.2024

Worden sociale media straks net zoals drank?

Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit

Snapchat heeft besloten zijn nieuwe camerabril Spectacles ook in landen buiten de Verenigde Staten uit te brengen, waaronder Nederland, Frankrijk en Duitsland.

Gadgets29.10.2024

Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Wraakporno richt de meeste schade aan in de eerste 48 uur. Dat is problematisch, want zo snel kun je het vaak niet offline laten halen.

Social Media09.10.2024

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Snapchat zou geld belangrijker vinden dan afpersing van tieners

Snap is in de Verenigde Staten aangeklaagd omdat het een misleidend beeld over sextortion zou schetsen.

Social Media03.10.2024

Snapchat zou geld belangrijker vinden dan afpersing van tieners

Snapchat test een versimpelde versie van de app en introduceert nieuwe AR-bril

Snapchat heeft tijdens zijn jaarlijkse Partner Summit meer verteld over de plannen van het social medium. Snapchat wordt door meer dan 850 miljoen mensen gebruikt.

Social Media17.09.2024

Snapchat test een versimpelde versie van de app en introduceert nieuwe AR-bril

Familie klaagt app aan voor niet optreden tegen pestkoppen

Een familie van een gepeste jongen klaagt een in Snapchat beschikbare app aan omdat het pestkoppen niet zou tegenhouden.

Social Media27.08.2024

Familie klaagt app aan voor niet optreden tegen pestkoppen

Instagram maakt digitale landkaart waarop volgens zien waar je bent

Instagram maakt digitale landkaart waarop volgens zien waar je bent.

Social Media12.08.2024

Instagram maakt digitale landkaart waarop volgens zien waar je bent

Deze Snapchat-lenzen zijn populair in Nederland

Wist je dat zo'n 3,75 miljoen Nederlanders dagelijks een AR-lens gebruiken? Dit zijn de populaire lenzen van dit moment.

Social Media07.08.2024

Deze Snapchat-lenzen zijn populair in Nederland

Verder lezen over Twitter

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Er zijn veel veranderingen doorgevoerd sinds X geen Twitter meer is. De nieuwste verandering is dat mensen die je hebt geblokkeerd nu toch je posts kunnen lezen.

Social Media04.11.2024

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Gelukkig waait Halloween steeds meer over naar ons land en doen we vooral graag mee qua decoraties, al zal het nooit zo hevig zijn als in de Verenigde Staten.

Social Media31.10.2024

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze week zijn er weer veel toffe dingen viral gegaan, waarbij gek genoeg enkele Sesamstraat-personages de boventoon voeren.

Social Media27.10.2024

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio

T150 klaar in 3:25. Te veel tijd gespendeerd aan het afmaken van minions in plaats van elites. Had potentie om onder de 3 minuten te eindigen.

Social Media26.10.2024

Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Wraakporno richt de meeste schade aan in de eerste 48 uur. Dat is problematisch, want zo snel kun je het vaak niet offline laten halen.

Social Media09.10.2024

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien

Elon Musk steekt niet onder stoelen of banken dat hij de blokkeerknop op X maar niks vindt: de eerste stap richting de exit is gezet.

Social Media24.09.2024

Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien